Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Boeing nie zbuduje następcy Minutemana

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 24 października 2019

18 października 2019 US Air Force zrezygnowały z finansowania wartego 349 mln USD udziału Boeinga w budowie nowej strategicznej rakiety balistycznej w ramach programu Ground Based Strategic Deterrent (GBSD, Nowa rakieta strategiczna USA, 2016-10-16).To konsekwencja zapowiedzi koncernu z Chicago, że nie będzie konkurować z Northrop Grummanem o kontrakt we wstępnej fazie rozwojowej (Engineering and Manufacturing Development, EMD) programu, który może być wart 85 mld USD. Powodem miało być to, że Northrop Grumman zyskał przewagę nad Boeingiem, kupując w 2018 Orbital ATK. To przedsiębiorstwo – obecnie Northrop Grumman Innovation Systems, buduje silniki rakietowe na paliwo stałe – jeden z kluczowych komponentów nowej rakiety.

Tak wyglądała propozycja udziału Boeinga w programie GBSD w 2016 / Ilustracja: Boeing

Z dostępnych informacji wynika, że kontrakt USAF z Boeingiem nie został dotąd formalnie anulowany. Nie jest jasne, czy koncern złoży oficjalny protest w Rządowym Biurze ds. Odpowiedzialności (GAO), co mogłoby opóźnić realizację programu GBDS. Wcześniej Boeing proponował Northrop Grummanowi współpracę w fazie EMD, co nie zyskało akceptacji. Biuro programu GBDS znajduje się w Hill Air Force Base w stanie Utah.

Z kolei 23 października 2019 Lockheed Martin uzyskał kontrakt na dopracowanie technologii i prowadzenie prac związanych z redukcją ryzyka projektowania urządzenia powrotnego (reentry vehicle) Mk 21A, które będzie przenosić głowice nuklearne W87-1. Ma ono znaleźć się na szczycie projektowanej rakiety. Kontrakt jest wart 108 mln USD przyznanych na najbliższe 3 lata. Zawiera też opcję na kolejny rok, wartą potencjalnie 30 mln USD.

Lockheed Martin został wyeliminowany z programu budowy nowej rakiety balistycznej w 2017. To wówczas pozostały w nim Boeing i Northrop Grumman (Kontrakty na następcę Minutemana, 2017-08-22). Szczegóły dotyczące projektowania nowych rakiet są tajne. Wiadomo jednak, że mają być one bardzie niezawodne i odporne na przeciwdziałanie przeciwnika w stosunku do dotychczas używanych rakiet Minuteman III (Test Minutemana III, 2013-01-01). Ich wprowadzanie do linii zaplanowano na 2028.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra