Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Kolejne F-16 dla Rumunii

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 03 grudnia 2019

Rząd w Bukareszcie uchwalił 28 listopada projekt ustawy o kontynuacji rozwoju zdolności operacyjnej Forţele Aeriene Romane (FAR, wojsk lotniczych Rumunii), który po zatwierdzeniu przez parlament w trybie nadzwyczajnym utoruje drogę do pozyskania z Portugalii dodatkowych 5 wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16A Fighting Falcon, wraz z pakietem obejmującym modernizację samolotów, wsparcie logistyczne i szkolenie personelu służb inżynieryjno-lotniczych.

Przejęcie 5 kolejnych F-16A od Portugalii pomogłoby w pełni wyekwipować 53. eskadrę myśliwską rumuńskich wojsk lotniczych / Zdjęcie: MO Rumunii

Jak poinformowało rumuńskie Ministerstwo Obrony Narodowej dodatkowo do rządu w Waszyngtonie wystosowany zostanie dokument LOA w celu zamówienia pakietu części i usług uzupełniających w/w kontrakt. Po zrealizowaniu wszystkich prac 5 samolotów użytkowanych wcześniej przez Força Aerea Portuguesa (FAP, wojska lotnicze Portugalii) będzie miało taką samą konfigurację jak flota użytkowanych obecnie przez FAR 12 F-16 Block 15 MLU (9 jednomiejscowych F-16AM i 3 dwumiejscowych F-16BM). Cztery z nich maja trafić do Rumunii w 2020, a ostatni rok później.

Warto zauważyć, że pierwotne plany pozyskania ex-portugalskich Falconów dotyczyły 4 F-16A i jednego F-16B. Cztery z nich miały zostać zmodernizowane do standardu MLU, a jeden F-16A miał posłużyć jako źródło części zamiennych. Przejęcie 5 kolejnych F-16A od Portugalii pomogłoby w pełni wyekwipować Escadrila 53 Aviație Vânătoare (53. eskadrę myśliwską) stacjonującą w 86. bazie lotniczej Feteşti.

Oprócz nich Rumuni dysponują także ok. 26 MiGami-21 (20 MiG-21MF/MF-75 LanceR-C i 6 MiG-21UM LanceR-B). Część z nich użytkowana jest przez lotników Escadrila 861 Aviație Vânătoare, także stacjonującej w Feteşti, a część – przez Escadrila 711 Aviație Vânătoare z 71. bazy lotniczej General Emanoil Ionescu z Câmpia Turzii.

Wiosną minister obrony narodowej Gabriel Leş powiedział 6 marca w wywiadzie dla krajowej telewizji TVR 1, że rząd w Bukareszcie rozpoczął procedurę mającą na celu zakup dodatkowych 36 samolotów F-16, które zastąpiłyby flotę przestarzałych LanceRów. Jednak przedsięwzięcie to jest poważnie opóźnione z powodu ograniczeń budżetowych i można spodziewać się, że FAR będą eksploatować MiGi-21 przez co najmniej kilka kolejnych lat (12 mld lei na odbudowę 57. bazy, 2019-10-09, Rumunia niegotowa na F-35, 2019-04-26).

Na podstawie informacji Igora Bożinovskiego


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.