Jak donosi portal ainonline w zakładach Saaba w Linköping 8 kwietnia przeznaczony do prób samolot JAS 39D wykonał 90-minutowy lot z zabudowaną stacją radiolokacyjną PS-05/A Mk 4 z nową anteną fazowaną. Składa się ona z ok. 1000 modułów nadawczo-odbiorczych na bazie azotku galu (GaN).
W trakcie lotu sprawdzono wykrywanie przez niego celów powietrznych i naziemnych. Według przedstawicieli producenta urządzenie działało prawidłowo. Próby nowego radaru mają być kontynuowane przez następne 3-4 miesiące. Przewidywane jest wykonanie ok. 15 lotów, w tym przeciwko wielozadaniowym samolotom bojowym.
Saab twierdzi, że nowa antena nie podlega ograniczeniom ITAR (międzynarodowych przepisów handlu uzbrojeniem), a dostarczenie jej potencjalnym odbiorcom może nastąpić po 12-18 miesiącach, wliczając w to czas potrzebny do dopracowania, przetestowania i rozpoczęcia produkcji seryjnej.
Nowa antena może być użyta jako jeden z elementów modernizacji już eksploatowanych JAS 39 C/D, a także może być oferowana jako opcja wyposażenia samolotów tego typu dla nowych nabywców.
Szwedzi nie przewidują na razie wyposażenia Gripena NG w nową antenę, ponieważ samolot ten ma radar Leonardo ES-05 Raven z anteną fazowaną z modułami na bazie arsenku galu (GaAs), pozostają jednak otwarci na sugestie potencjalnych użytkowników (Rozpoczęto produkcję F-39F, 2020-03-26, Testy samolotów wielozadaniowych dla Finlandii, 2020-02-02, Czeskie Gripeny już z Liteningami 4i, 2019-02-12).