Dowódca Força Aérea Brasileira, gen. broni bryg. Antonio Carlos Moretti Bermudez, 13 listopada, podczas Narodowego Seminarium Obronnego, publicznie przedstawił projekt nowego samolotu transportowego krótkiego startu (ang. Short Take Off Utility Transport, STOUT). W przedsięwzięciu oprócz wojska udział bierze także koncern Embraer. Protokół ustaleń w tej kwestii został podpisany w grudniu ub. r. (Nowy transportowiec dla FAB, 2019-12-23).
STOUT, w typowym układzie górnopłata, z tylną rampą i usterzeniem w układzie T, ma być napędzany 4 silnikami – 2 turbinowymi i 2 elektrycznymi, poruszającymi sześciołopatowe śmigła. Samolot ma być zdolny do startu z maksymalnym ładunkiem co najmniej 3 t, z pasów o długości 1200 m. W ładowni ma mieścić się 24 spadochroniarzy lub 30 żołnierzy z wyposażeniem, albo palety, czy wyposażenie umożliwiające transport chorych i/lub rannych. W planach jest też wersja pasażersko-dyspozycyjna.
Nowy samolot ma operować z lądowisk w Amazonii, dysponujących krótkimi, wąskimi i nieutwardzonymi pasami startowymi. Jego zasięg obliczeniowy to 2425 km. STOUT ma zastąpić w służbie używane obecnie samoloty C-95 (EMB-110 Bandeirante) i C-97 (EMB-120 Brasilia). Być może w jego konstrukcji zastosowane zostaną technologie użyte do opracowania nowego brazylijskiego samolotu komunikacji regionalnej (Embraer wraca do korzeni, 2020-10-30).