Brazylijski koncern Embraer ujawnił pierwsze szczegóły dotyczące rozwoju nowego samolotu turbośmigłowego komunikacji regionalnej. Na zaprezentowanych wizualizacjach można zobaczyć dwusilnikowy dolnopłat, z usterzeniem w układzie T, który według niepotwierdzonych informacji ma mieścić 70-100 pasażerów.
W rozmowie z mediami Rodrigo Silva e Souza, szef marketingu i strategii Embraer Commercial Aviation, stwierdził, że nowy samolot mógłby znaleźć zastosowanie na trasach o niewielkim obłożeniu, docierających do miejsc, w które trudno jest latać odrzutowcem. Jego główną zaletą ma być obniżony poziom emisji substancji szkodliwych dla środowiska naturalnego. Nowy samolot konkurowałby na rynku z Dashem 8-400 i ATR 72-600, które są już konstrukcjami leciwymi (Kolejne Dash 8-400 dla Ethiopian , 2020-10-26, ATR 72-600F oblatany, 2020-09-17).
Embraer spodziewa się powrotu wolumenu ruchu lotniczego (do zbliżonego do czasów przed pandemią SARS-CoV-2) już od przyszłego roku w Chinach, Europie i USA, a rok później – na innych rynkach. (Być może bodźcem do opracowania nowej konstrukcji była też nieudana próba połączenia sił z Boeingiem, Boeing zerwał umowę z Embraerem, 2020-04-25.)
Souza twierdzi, że w związku z tym nowy samolot mógłby być oblatany w 2025 i wejść do regularnej eksploatacji w 2027, jeśli Embraer znajdzie partnerów, technologie i rozwiązania niezbędne do jego skonstruowania i produkowania w Brazylii. Obecnie nie wiadomo, kto mógłby być potencjalnym partnerem Brazylijczyków – obecnie Embraer prowadzi szeroko zakrojone badania rynku i rozmowy z dostawcami silników.
Ostatnim komunikacyjnym samolotem turbośmigłowym Embraera był 30-miejscowy EMB 120 Brasilia, którego prototyp oblatano 27 lipca 1983, a następnie wyprodukowano 354 egzemplarze. Jego kadłub, nieco przedłużony, posłużył do skonstruowania odrzutowca EMB-145, oznaczonego później jako ERJ145 (Nowe trasy interCaribbean, 2020-08-18).