Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Boeing zerwał umowę z Embraerem

Przemysł lotniczy, Strategia i polityka, 25 kwietnia 2020

Boeing ogłosił dziś, że rozwiązał główną umowę transakcyjną (Master Transaction Agreement, MTA) z Embraere, na mocy której oba przedsiębiorstwa miały ustanowić nowy poziom partnerstwa strategicznego. Strony planowały utworzenie wspólnego przedsięwzięcia obejmującego działalność Embraera w zakresie lotnictwa komercyjnego i przedsięwzięcia mającego zdobywać nowe rynki dla średnich samolotów transportowych C-390 Millennium (KC-390).

Ilustracja: Boeing

Zgodnie z MTA, 24 kwietnia 2020 (15 miesięcy od podpisania wstępnej umowy) minęła pierwotna data zakończenia negocjacji (Rozmowy Boeinga i Embraera, 2018-01-05), o ile zostaną spełnione określone warunki (Połączenie Boeinga i Embraera coraz bliżej , 2018-12-27). Boeing twierdzi, że skorzystał ze swojego prawa do rozwiązania umowy po tym, jak Embraer nie spełnił tych warunków. Warto dodać, że partnerstwo między Boeingiem i Embraerem uzyskało zgodę wszystkich niezbędnych organów regulacyjnych, z wyjątkiem Komisji Europejskiej. Ta zapowiedziała podjęcie decyzji do końca sierpnia 2020, po zakończeniu sondaży antymonopolowych.

Boeing ogłosił warunki umowy z Embraerem w lipcu 2018. 80% udziałów w przedsięwzięciu miało być warte 4,2 mld USD. Dzięki niemu amerykański koncern chciał wzmocnić swą pozycję na rynku samolotów komercyjnym, aby lepiej mógł on konkurować z Airbusem. Ze swojej strony europejskie przedsiębiorstwo przejęło kanadyjskiego Bombardiera i kontynuuje program budowy samolotów pasażerskich A220.

Głównym powodem rezygnacji ze sfinalizowania przedsięwzięcia jest zapewne sytuacja na rynku dużych samolotów komercyjnych i rozliczne problemy Boeinga. Główny z nich to uziemienie i wstrzymanie produkcji najważniejszego biznesowo modelu – 737 MAX (Boeing zawiesza produkcję 737 MAX, 2019-12-17), po dwóch katastrofach spowodowanych błędami w oprogramowaniu. Ważne są też skutki pandemii koronawirusa nowego typu (Boeing nie wznawia produkcji, 2020-04-07) – zaprzestanie lotów przez linie lotnicze i wycofywanie się przez nie z zamówień na nowe samoloty. W efekcie Boeingowi brakuje środków, a jego partnerzy handlowi (wyjątkiem jest Pentagon) przedstawiają coraz więcej roszczeń finansowych.

Boeing i Embraer mają utrzymać umowę Master Teaming, pierwotnie podpisaną w 2012, rozszerzoną w 2016, o wspólnej sprzedaży i wsparciu rozwoju samolotów KC-390.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.