Zgodnie z wcześniejszymi doniesieniami (Niemcy kupują P-8A, 2021-03-14), Niemcy podpisały LOA (letter of offer and acceptance) dotyczący zakupu 5 samolotów dalekiego rozpoznania morskiego i ZOP Boeing P-8A Poseidon. Mają one kosztować ok. 1,1 mld EUR (1,31 mld USD). Dostawa ma zostać zrealizowana zgodnie z amerykańskimi procedurami FMS (Foreign Military Sale).
Niemieckie ministerstwo obrony liczy na szybką realizację umowy. Nie podano jednak harmonogramu dostaw. Umowa musi jeszcze zostać zaakceptowana przez komisję budżetową Bundestagu. Ma zostać podpisana w USA w czasie wizyty niemieckiej minister obrony, Annegret Kramp-Karrenbauer.
Niemcy będą ósmym klientem nabywającym P-8A Poseidon. Dołączą do Stanów Zjednoczonych Ameryki (Setny Poseidon dla US Navy , 2020-05-15), Australii, Indii, Wielkiej Brytanii, Norwegii (Montaż norweskiego P-8A, 2021-04-12), Republiki Korei i Nowej Zelandii. Na całym świecie lata ponad 130 samolotów tego typu. Wylatały one łącznie ponad 300 000 godzin.
W lotnictwie niemieckim Poseidony mają tymczasowo zastąpić przestarzałe samoloty Lockheed P-3C Orion. Kramp-Karrenbauer zapowiedziała, że Niemcy będą nadal współpracować z Francją w projektowaniu perspektywicznego zamiennika Orionów w ramach programu Maritime Airborne Warfare System (MAWS).
Umowa z USA przewiduje współpracę przemysłową. Niemieckie przedsiębiorstwa już dostarczają części do P-8A. To Aljo Aluminium-Bau Jonischeit GmbH i Nord-Micro GmbH. Niedawno Boeing podpisał umowy z ESG Elektroniksystem-und Logistik-GmbH i Lufthansa Technik na współpracę w zakresie integracji systemów, szkoleń, wsparcia i utrzymania. Ma to ułatwić zapewnienie najwyższej dostępności operacyjnej samolotów dostarczanych niemieckiej marynarce wojennej.