Siemianowicka spółka Rosomak S.A. poinformowała wczoraj, 19 października 2022, że z końcem września br. w życie wszedł aneks do umowy przedłużający do 31 grudnia 2028 okres obowiązywania licencji na produkcję i sprzedaż kołowych transporterów opancerzonych Rosomak.
Dzięki wydłużeniu obowiązywania licencji zakłady Rosomak będą mogły dalej realizować zgodnie z przyjętymi harmonogramami umowy na dostawy specjalistycznych wersji transportera. Dotyczy to m.in. Artyleryjskich Wozów Rozpoznawczych, Wozów Pomocy Technicznej i Wozów Rozpoznania Skażeń. Możliwe stanie się też podpisanie kolejnych umów na Wozy Dowodzenia i Wozy Ewakuacji Medycznej, które są obecnie negocjowane. Dostawy pojazdów będą mieścić się w czasie obowiązywania licencji. Znacznie dłużej będzie jednak obowiązywać licencja na wsparcie eksploatacji Rosomaków.
Przedłużenie licencji na produkcję Rosomaków pozwoli dokończyć trwający już niemal 20 lat program i dostawę planowanych od początku wersji specjalistycznych. Mimo tak długiego czasu nie udało się w pełni przezbroić w Rosomaki nawet jednej brygady Wojsk Lądowych. Główni użytkownicy – 12. i 17. Brygada Zmechanizowana – mają jedynie 2 z 3 batalionów zmechanizowanych wyposażonych w Rosomaki. Trzecie, w dużym stopniu skadrowane bataliony wciąż, według dostępnych informacji, są uzbrojone w BWP-1. Warto dodać, że zbliżający się do 20 lat okres eksploatacji Rosomaków wymaga przeprowadzenia ich modernizacji w połowie cyklu życia (MLU). Jedną z propozycji modernizacji zaprezentowano podczas tegorocznego MSPO. Planuje się też wdrożenie do służby następcy Rosomaka, ale MON wciąż nie wybrało konkretnego pojazdu, na którym ma on bazować (Słowenia rezygnuje z Boxerów, 2022-09-17, Sprzęt dla SZ RP za 4 mld PLN, 2022-09-06, ZSSW-30 zamówione, 2022-07-05).