Kanadyjski Departament Obrony Narodowej przyznał wczoraj, 22 grudnia 2022, Leonardo (za pośrednictwem Leonardo UK Ltd z Yeovil) kontrakt o wartości 1,246 mld CAD (ponad 4 mld zł) na program modernizacji i powiększenia floty śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych CH-149 Cormorant Royal Canadian Air Force (RCAF, królewskich wojsk lotniczych Kanady).
Kanada ma jeden z największych na świecie obszarów odpowiedzialności za operacje poszukiwawczo-ratownicze (SAR), obejmującym 18 mln km2 lądu i wody oraz ponad 243 tys. km linii brzegowej, łączącej trzy oceany. Zróżnicowany i często surowy teren, rejony górskie, ekstremalne warunki pogodowe i mała gęstość zaludnienia w wielu częściach kraju czynią Kanadę jednym z najtrudniejszych środowisk do prowadzenia operacji SAR .
– Najważniejszym punktem mojego listu mandatowego od premiera jest zapewnienie kanadyjskim siłom zbrojnym zdolności i wyposażenia potrzebnych do realizacji celów naszej polityki obronnej. Śmigłowiec CH-149 Cormorant jest kluczowym zasobem operacji poszukiwawczych i ratowniczych w Kanadzie – a te kontrakty stanowią dla Kanady najlepsze rozwiązanie w zakresie modernizacji floty i zapewnienia towarzyszących narzędzi szkoleniowych naszym lotnikom, aby mogli nadal zapewniać Kanadyjczykom bezpieczeństwo – teraz i w nadchodzących latach – stwierdziła Anita Anand, minister obrony narodowej Kanady.
Do 13 CH-149 Cormorant, eksploatowanych obecnie przez RCAF, wchodzących w skład 19. Skrzydła w Comox, 9. Skrzydła w Gander i 14. Skrzydła w Greenwood, dołączą 3 kolejne, co umożliwi wyekwipowanie w nie 8. Skrzydła w Trenton.
Unowocześnieniem kanadyjskich CH-149 zajmie się Team Cormorant, w skład którego wchodzą Leonardo i jego główny kanadyjski podwykonawca IMP Aerospace and Defence, wraz z GE Canada i Collins Aerospace Canada. Większość prac będzie realizowana w Kanadzie, głównie w placówkach IMP. Ich wartość to 1,168 mld CAD.
Modernizacja zapewni Cormorantom najwyższe standardy zdolności operacyjnej, takie same, jakie mają norweskie AW101. Kanadyjskie śmigłowce zostaną wyposażone w awionikę najnowszej generacji, nowe cyfrowe przyrządy pilotażowo-nawigacyjne spełniające najnowsze wymagania dotyczące lotów w kontrolowanej przestrzeni cywilnej, mocniejsze silniki, łączność bezprzewodową w kabinie oraz najnowocześniejsze urządzenia do poszukiwań i ratownictwa, w tym głowicę optoelektroniczną i lokalizator telefonów komórkowych, co pozwoli skrócić czas poszukiwań.
Dodatkowe śmigłowce dla RCAF zostaną wyprodukowane głównie z nowych części i niektórych części używanych z zapasów przeznaczonych dla VH-71 i CH-149 (przekładnie, podwozia i powierzchnie sterowe), co obniżyć koszt przedsięwzięcia.
W ramach kontraktu, za sumę 78 mln USD, nabyty zostanie też nowy symulator lotu, którego dostawcą będzie CAE.
Dostawy zmodernizowanych śmigłowców i symulatora mają rozpocząć się w 2026. Unowocześnione CH-149 mają osiągnąć całkowitą zdolność operacyjną w 2029 (Modernizacja kanadyjskich AW101, 2017-05-31).