Wczoraj, 2 października 2024, podczas wystawy KADEX w Republice Korei Saab i Korea Aerospace Industries podpisały porozumienie (MoU, Memorandum of Understanding) o współpracy i transferze technologii. Jest ono związane z programem AEW&C II, mającym wyłonić nowe samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia dla sił zbrojnych Republiki Korei.
Szwedzki koncern oferuje Koreańczykom system GlobalEye oparty o nowszy samolot Bombardier Global 6500 zamiast dotychczas stosowanego modelu 6000. Porozumienie MoU uwzględnia konwersję tych samolotów na system rozpoznawczy, w tym modyfikacje płatowca, układu aerodynamicznego, montaż wyposażenia, testy i integrację. Całość ma uzupełniać szeroki pakiet szkoleniowy i wsparcia technicznego.
KAI w ramach tej współpracy ma uzyskać samodzielne zdolności do obsługi tych maszyn, ich napraw i przyszłych modyfikacji.
Transfer technologii ma zbudować zdolności w Republice Korei nie tylko do prac na GlobalEye, lecz także przyszłych potrzeb lotnictwa Republiki Korei w zakresie maszyn wczesnego ostrzegania i innych programów prowadzonych w tym kraju. KAI będzie mogło wykorzystać pozyskiwane technologie w ramach offsetu do projektowania samolotów specjalnych, integracji systemów misji i testów.
KAI zostało wskazane przez Saaba na partnera ze względu na wiodącą rolę KAI w koreańskim przemyśle obronnym i doświadczenia z prac przy wyspecjalizowanych samolotach. Mowa tu o udziale w programie AEW&C I, który skutkował zakupem maszyn E-7A Wedgetail, a także modernizacją morskich samolotów patrolowych P-3CK MPA (Piąty GlobalEye dla ZEA dostarczony, 2024-09-17).
Nowe samoloty mają uzupełnić posiadane przez Koreańczyków E-7A przynosząc przy okazji korzyści przemysłowe. Według FlightGlobal zainteresowanie Seulu dotyczy zakupu 4 dodatkowych maszyn (Ostatni 737 AEW&C dla Korei Południowej, 2012-11-01).