Brazylijskie samoloty szkolne Super Tucano zostały wybrane do szkolenia indonezyjskich pilotów wojskowych. W przetargu pokonały południowokoreańskie KT-1.
Wczoraj brazylijski Embraer ogłosił, że ministerstwo obrony Indonezji wybrało jego szkolno-treningowe EMB-314 Super Tucano (Setny Super Tucano, 2009-05-27) w przetargu na samoloty do szkolenia pilotów wojskowych. Brazylijski produkt pokonał ofertę południowokoreańskiego KAI - KT-1. Kontrakt nie został jeszcze podpisany, ale wiadomo, że Indonezyjczycy kupią 8 Super Tucano. Pierwsze samoloty mają zostać dostarczone w 2012.
Nie podano, jaka będzie wartość kontraktu. Super Tucano kosztuje katalogowo 9-10 mln USD. Po uwzględnieniu zniżek, ale też wyposażenia dodatkowego, szkolenia i serwisu, umowa może opiewać na ok. 70-80 mln USD.
Super Tucano mają zastąpić przestarzałe amerykańskie samoloty Rockwell OV-10 Bronco, zakupione w latach 1970. Indonezyjskie wojska lotnicze dysponują obecnie 12 maszynami tego typu. Większość z nich już nie nadaje się do lotu.
W latach 1970. i 1990. Bronco były używane do zwalczania partyzantki. Także Super Tucano będą mogły być wykorzystywane jako lekkie samoloty bojowe. Właśnie, aby uniknąć takiej możliwości, czyli z przyczyn politycznych, z udziału w przetargu zrezygnował szwajcarski Pilatus.
Samoloty Super Tucano są obecnie eksploatowane przez lotnictwo wojskowe Brazylii, Kolumbii (Ostatni Super Tucano dla Kolumbii, 2008-08-13), Chile (Chile kupiło Super Tucano, 2008-08-18), Dominikany (Pierwsze Super Tucano Dominikany, 2009-12-22) i Ekwadoru (Super Tucano w Ekwadorze, 2010-02-04). Kupiła je też Gwatemala (Gwatemala kupuje 6 Super Tucano, 2009-06-14).