Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Dobry rok Eurocoptera

Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, Przemysł zbrojeniowy, 23 stycznia 2008

Eurocopter dostarczył odbiorcom w ubiegłym roku 488 śmigłowców i zanotował obroty w wysokości ponad 4 mld Euro. To najlepszy wynik w dotychczasowej, 100-letniej historii spółki.

Największym powodzeniem cieszą się lekkie śmigłowce rodziny AS350, produkowane od ponad 30 lat w kilku wersjach, z jednym lub dwoma silnikami. Są wykorzystywane przez siły zbrojne 27 krajów, resorty siłowe 13 państw i wielu odbiorców cywilnych. Cena maszyn waha się w przedziale 2,4-4,6 mln USD, w zależności od wersji i wyposażenia / Zdjęcie: Eurocopter

Bezpośrednia sprzedaż seryjnych śmigłowców przyniosła 2,34 mld, usługi serwisowe i części 1,39 mld, a inne wypływy - 440 mln Euro. Połowa tej sumy przypada na odbiorców wojskowych. Aż 68% tegorocznej produkcji została wyeksportowana poza kraje, na terenie których znajdują się wiodące zakłady grupy.

Nieco wyższa sprzedaż niż w rekordowym 2006, wynika przede wszystkim z nadrabiania opóźnień związanych z produkcją NH90, rozpoczęciem dostaw UH-72A dla US Army (zobacz: Pierwszy UH-72A Lakota z Columbus dostarczony), a także zwiększonym popytem przemysłu - głównie branży paliwowej - na nowe śmigłowce transportowe i patrolowe.

Zebrano zamówienia na 802 nowe statki powietrzne na sumę 6,58 mld, a cały portfel zamówień w grudniu 2007 wyniósł 13 mld Euro, łącznie z usługami serwisowymi. 51% tej sumy przypada na zamówienia eksportowe, 56% na zlecenia sił zbrojnych.

Wśród ubiegłorocznych zamówień najliczniejszą grupą były śmigłowce rodziny AS350/355 Ecureuil/Fennec/EC130 (325 egz.). Koncern podpisał również umowy o sprzedaży 134 EC135, 88 BK117/EC145 i 47 EC155. Istotną część zamówień stanowią NH90 (90 egz.; zobacz: Francja zamawia kolejne NH90), Super Pumy/Cougary (22) i szturmowe Tigery (18). Sporym zainteresowaniem (73 egz.) cieszy się najmniejszy, 5-osobowy EC120 Colibri, śmigłowiec stworzony przy większościowym udziale Eurocoptera, ale wraz z partnerami chińskimi i z Singapuru. Zakłady montażu finalnego tej maszyny znajdują się we Francji, Australii i Chinach.

Wyniki sprzedaży w ubiegłym roku mogły być o wiele większe. Przynajmniej o 220 maszyn.

Z ubiegłorocznego portfela zamówień wypadły bowiem - przynajmniej do czasu decyzji sądu - 23 śmigłowce dla polskiego Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (zobacz: Decyzja w sprawie LPR odroczona). Nie wiadomo, czy Eurocopter wziął to pod uwagę w przedstawianiu wyników za 2007.

Jeszcze większą porażką było anulowanie ogromnego przetargu indyjskiego na dostawę 197 śmigłowców AS 550 Fennec C3 o wartości 550 mln USD (zobacz: Indie nie kupią śmigłowców Eurocoptera).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.