Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Bezzałogowe Oshkosh

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 07 sierpnia 2012

Między 24 lipca a 5 sierpnia br. w Fort Pickett odbyły się eksperymentalne ćwiczenia z udziałem 3 ciężarówek Oshkosh MTVR, realizujących zadania w trybie bezzałogowym, korzystając z urządzeń pakietu TerraMax.

Jedna ze zdalnie sterowanych ciężarówek rodziny MTVR. Pojazdy tego typu mają ładowność do 15 t, zaś w terenie są zdolne przewozić ładunki o masie do 7 t / Zdjęcie: Oshkosh Defense

Na początku wieku dowództwo amerykańskich sił zbrojnych zakładało, że do 2015 ok. 33% wszystkich pojazdów wojskowych będzie pozbawione załogi. Z planów tych pozostało niewiele, głównie za sprawą odrzucenia rozwoju pojazdów lądowych programu Future Combat Systems, zbyt drogich i skomplikowanych technicznie (Więcej o amerykańskich cięciach, 2009-05-08; US Army rezygnuje z MULE i bsl Class IV, 2010-01-15).

Z drugiej jednak strony wojsko nadal wyraża zainteresowanie bezzałogowymi platformami lądowymi. Jest ono zdecydowanie mniejsze i w dużej mierze ukierunkowane na bezpieczne zaopatrywanie wojsk działających w Afganistanie.

Oshkosh bierze udział w pracach nad zdalnym kierowaniem swoich pojazdów od niemal dekady. W 2004, wraz z kilkoma innymi podmiotami, stworzono grupę TerraMax na potrzeby organizowanych przez agencję DARPA wyścigów bezzałogowych samochodów. Podjęte wtedy prace zaowocowały sprawnym systemem, nazwanym od grupy startującej w wyścigu. Składa się on z elektrycznych systemów sterowania układem jezdnym, napędowym i hamulcowym oraz zestawu nawigacyjnego.

Jego podstawą jest odbiornik GPS sprzężony z komputerem pokładowym i cyfrowymi mapami. Wspomaga je zestaw dzienno-nocnych kamer i radiolokator, dzięki czemu możliwe jest omijanie przeszkód. Urządzenia te przekazują dane do operatora, który zdalnie kieruje ciężarówką. Możliwe jest również działanie w pełni autonomiczne. Opracowane rozwiązania pozwalają także na podążanie identyczna trasą za prowadzącym samochodem, który także może być wozem bezzałogowym.

Na przełomie lipca i sierpnia na terenie Fort Pickett przeprowadzono kolejną serię prób systemu. Przeprowadzili ją specjaliści z wojskowego ośrodka badawczego US Marine Corps Warfighting Lab oraz Oshkosh Defense. Po raz pierwszy jednak w testach wzięli udział normalni żołnierze piechoty morskiej oraz 3 pojazdy (wcześniej testowano nie więcej niż jeden egz.).

Próby wykazały, że możliwa jest jazda wszystkich 3 wozów w kolumnie. Okazało się również, że jeden operator może kontrolować jednocześnie dwa pojazdy. Pozytywne wyniki nie przekładają się jednak na zapowiedź seryjnej produkcji czy wprowadzenie wozów do służby w Afganistanie. Program znajduje się jeszcze w fazie badawczej i ani producent, ani potencjalny użytkownik nie podają przybliżonych nawet dat rozpoczęcia służby operacyjnej przez zmodernizowane samochody.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.