Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Holandia skazana na F-35?

Lotnictwo wojskowe, 26 października 2012

Holenderska rada audytu przedstawiła analizę dotyczącą zakupu F-35A. Wynika z niej, że rezygnacja z programu będzie droższa od jego kontynuowania. Ograniczenia finansowe zmuszą jednak do zmniejszenia liczby kupowanych myśliwców.

Zdjęcie: Lockheed Martin

Rada audytu (Algemene Rekenkamer) to niezależna instytucja odpowiedzialna za kontrolowanie wydatków rządowych. Dwa dni temu przedstawiła 144-stronicową analizę dotyczącą trzech scenariuszy zakupu myśliwców Lockheed Martin F-35A. Pierwszy – kontynuowania programu zgodnie z pierwotnymi założeniami – uznano za bardzo ryzykowny i praktycznie niemożliwy do zrealizowania. Zakup 85 myśliwców wymagałyby bowiem nie mniej niż 8 mld Euro. Tymczasem w obowiązujących obecnie programach modernizacyjnych na zakup nowych myśliwców zarezerwowano 4,5 mld, z których wydano ok. 450 mln Euro. Oznacza to, że ostateczna liczba samolotów będzie znacznie mniejsza. To z kolei przełoży się na konieczność zmiany planów operacyjnych wojsk lotniczych i zobowiązań sojuszniczych.

Drugi scenariusz zakładał natychmiastowe wycofanie się z programu JSF. Uznano jednak, że porzucenie prac fazy badawczo-rozwojowej naraziłoby holenderski przemysł na ogromne straty i wiązałoby się z poważnymi konsekwencjami politycznymi.

Trzecim potencjalnym rozwiązaniem może być wycofanie się z programu po zakończeniu fazy B+R i zakup innego myśliwca wielozadaniowego. Uznano jednak, że byłoby to nieopłacalne. Holandia wydała już na fazę przygotowawczą 1,2 mld z zaplanowanej kwoty 1,7 mld Euro. Środki te nie zostałyby odzyskane. Zakup innej konstrukcji musiałby się też wiązać z długotrwałym procesem wyboru. To zaś spowodowałoby, że pierwsze samoloty weszłyby do służby później, niż w przypadku Lightningów II. Tymczasem już zanotowane 3-letnie opóźnienie w dostawach F-35A przełoży się – według szacunków resortu obrony – na konieczność wydania 334 mln Euro na remonty wykorzystywanych obecnie F-16. Kolejne 2 lata opóźnień to następne 180 mln Euro.

Autorzy dokumentu wskazują, że także w przypadku pozyskania innych konstrukcji niż F-35A, za posiadane środki możliwy będzie zakup jedynie ograniczonej liczby samolotów.

Analiza stała się silnym wsparciem dla zwolenników nabycia amerykańskich myśliwców bez przetargu, w oparciu o wstępne umowy sprzed wielu lat. Opozycja wobec takiego rozwiązania jest jednak bardzo silna (Holandia – ku rezygnacji z F-35, 2010-05-22, Holendrzy przeciw F-35, 2012-08-23). Częściowo wiąże się z aktywnością szwedzkiego Saaba, oferującego opracowywane dopiero Gripeny modelu E/F (Walka o następcę holenderskich F-16, 2009-02-12).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.