Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Udany test MEADS

Wojska lądowe, 03 grudnia 2012

Sukcesem zakończył się przeprowadzony przed kilkoma dniami test systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej MEADS (Medium Extended Air Defense System). Przyszłość programu nie jest jednak pewna.

Odpalenie pocisku PAC-3 MSE

Próba została przeprowadzona 29 listopada na terenie ośrodka testowego US Army White Sands w Nowym Meksyku. Latający cel wielokrotnego użytku Beechcraft MQM-107 Streaker został wykryty, a później śledzony przez dookólny radar MFCR (Multifunction Fire Control Radar) działający w paśmie X. Następnie został zniszczony bezpośrednim uderzeniem pocisku PAC-3 MSE (Missile Segment Enhancement). Był to pierwszy test z udziałem realnego celu.

Mimo tego sukcesu, przyszłość programu MEADS nie jest pewna. Pierwotnie przedsięwzięcie USA, Niemiec i Włoch – którego celem było połączenie amerykańskich pocisków i europejskich systemów rozpoznawczych – zostało w praktyce zarzucone w 2011. Wtedy to z finansowania programu wycofały się rządy USA i Niemiec (Koniec MEADS, 2011-02-18), zaś Włochy już wcześniej wybrały europejskie zestawy SAMP/T. Powodem było znaczne przekroczenie kosztów i nie osiągnięcie zakładanych charakterystyk taktycznych. Co więcej, budowie następców Patriotów sprzeciwiał się potencjalnie największy użytkownik, US Army. Przedstawiciele tego rodzaju sił zbrojnych wolą bowiem zachować całkowitą kontrolę nad systemem (co byłoby niemożliwe w przypadku europejskiej stacji radiolokacyjnej), w zamian preferując modernizację zestawów Patriot (Udany test PAC-3, 2012-08-31).

Wywodząca się z Niemiec stacja radiolokacyjna MFCR (Multifunction Fire Control Radar). System, doposażony m.in. we włoski system swój-obcy zakończył z powodzeniem testy fabryczne w sierpniu br. na poligonie Pratica di Mare. W odróżnieniu od standardowych radiolokatorów systemu Patriot – które zapewniają wykrycie celu w wiązce o kącie 90° – MFCR zapewnia obserwację dookólną. Jest przy tym wielokrotnie lżejszy, podobnie jak konkurencyjny radar Arabel systemu SAMP/T. Amerykanie dopiero opracowują podobne, własne rozwiązanie tej klasy / Zdjęcia: MEADS

Ostatnie próby realizowane są za pieniądze przyznane jeszcze przed rezygnacją władz krajowych z MEADS. Teoretycznie mogą być kontynuowane ze środków własnych, głównie Lockheed Martina. Trudno jednak zakładać, by nawet tak duży koncern był w stanie sfinalizować fazę wdrożeniową. Producent może jedynie liczyć na zamówienia eksportowe, choć przyszły użytkownik musiałby pokryć koszty rozwoju systemu. Drugą możliwością jest wykorzystanie doświadczeń zdobytych w trakcie realizacji programu w innych, opłacanych przez Pentagon przedsięwzięciach. Szanse na wznowienie rządowego finansowania programu – szczególnie wobec nieuniknionych, dodatkowych cięć amerykańskiego budżetu wojskowego – są minimalne.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.