Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Oficjalnie o opóźnieniu kupna Rafale

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 11 stycznia 2013

Minister spraw zagranicznych Indii oficjalnie potwierdził, że kontrakt na zakup 126 myśliwców Rafale zostanie podpisany, jednak w nieokreślonej jeszcze przyszłości. Szef MSZ potwierdził w ten sposób wcześniejsze doniesienia o problemach wynikających z ograniczenia budżetu wojskowego.

Dassualt w walce o kontrakty zagraniczne może liczyć na skuteczne działanie władz Francji. Już w kilka dni po ukazaniu się w hinduskiej prasie niepokojących artykułów minister spraw zagranicznych Francji przyjechał do New Delhi / Zdjęcie: Dassualt

Minister spraw zagranicznych Indii Salman Khurshid podczas wspólnej konferencji prasowej ze swoim francuskim odpowiednikiem, Laurentem Fabiusem poinformował, że rząd Indii podjął już decyzję w sprawie zakupu 126 samolotów wielozadaniowych Dassualt Rafale, jednak na razie stosowna umowa nie zostanie podpisana. Minister Khurshid, używając porównania do francuskiego wina, stwierdził, że dobre francuskie wina potrzebują czasu, by dojrzeć. Tak samo jest z dobrymi kontraktami.

W styczniu 2012 Indie wybrały francuską propozycję, jako najlepsze rozwiązanie dla swoich wojsk lotniczych i przemysłu (Indie wybrały Rafale, 2012-01-31). Jeżeli umowa zostanie sfinalizowana, pierwsze 18 samolotów będzie dostarczane bezpośrednio przez Dassault, a reszta będzie produkowana na licencji przez Hindustan Aeronautics Limited (HAL).

Wspólna konferencja ministrów spraw zagranicznych Indii i Francji oraz złożone przez ministra Khushida oświadczenie miały miejsce kilka dni po ukazaniu się w indyjskiej prasie informacji o możliwym opóźnieniu realizacji tego kontraktu. The Hindu donosił, że szybkie podpisanie kontraktu będzie niemożliwe w związku z redukcją o 5 % budżetu obronnego Indii. Sugerowano nawet, że może być zmniejszona liczba zakupionych myśliwców. Według źródeł ministerstwa obrony, podpisanie innych kontraktów m. in. na amerykańskie śmigłowce, także zostanie przesunięte na czas obowiązywania nowego budżetu.

Innym niepokojącym dla Paryża wydarzeniem były doniesienia The Indian Express, że negocjacje pomiędzy Dassualt i ministerstwem obrony Indii natrafiły na kolejną barierę. Ministerstwo nie zgodziło się z opinią francuskiego producenta, że skoro ponosi odpowiedzialność za dostarczenie samolotów powinien mieć swobodę decyzji w ustalaniu wielkości produkcji dla HAL i hinduskich przedsiębiorstw prywatnych. Dassault wystąpiła z takim wnioskiem po tym, jak się okazało, że HAL ma problemy ze sporządzeniem terminarza uruchomienia montażu francuskich myśliwców (Indie nieprzygotowane na Rafale, 2013-01-07).

Dassualt część przypadającej dla HAL produkcji chciał przekazać prywatnym przedsiębiorstwom. Przedstawiciele ministerstwa oficjalnie informują, że jednym z głównych powodów przeciągania się negocjacji były zagrożenia związane z realizacją wymogu 50-procentowego transferu technologii. Francuzi niechętnie godzili się na przekazanie zaawansowanych technologii m.in. radaru z aktywnym skanowaniem fazowym AESA. Strona indyjska natomiast uznawała to za afront, wskazujący na brak dojrzałości miejscowego przemysłu obronnego do wdrażania zaawansowanych technologii.

Zarówno The Hindu, jak i The Indian Express sugerowały, że według przedstawicieli władz, jest mało prawdopodobne, aby umowa została podpisana przed drugą połową 2013.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.