Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Przegląd bezpieczeństwa Dreamlinerów

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 12 stycznia 2013

Amerykańska FAA ogłosiła specjalny przegląd kluczowych systemów samolotów Boeing 787. Powodem są powtarzające się awarie Dreamlinerów.

Przyczyną pożaru, który wybuchł 7 stycznia w części ogonowej Boeinga 787 w Bostonie, było przeciążenie akumulatorów litowo-jonowych zastosowanych w tej konstrukcji. Zapaliły się baterie, które są potrzebne do uruchomienia APU i zapewniają awaryjne zasilanie oświetlenia pokładu w czasie postoju na lotnisku. Pożar gaszono ponad 40 minut, ucierpiał przy tym jeden strażak, a zniszczeniu uległ około metr struktury płatowca.

Akumulatory umieszczone z tyłu kadłuba, to jeden z dwóch takich zespołów w modelu 787. Drugi znajduje się z przodu i zasila przede wszystkim urządzenia kabiny załogi. Dreamliner jest pierwszym seryjnym samolotem pasażerskim, w którym zastosowano jako główne akumulatory litowo-jonowe (japońskiego GS Yuasa) zamiast standardowych niklowo-kadmowych, by w ten sposób zabezpieczyć dwukrotnie większe zapotrzebowanie na energię elektryczną niż we wcześniej produkowanych samolotach pasażerskich. Boeing musiał zaprojektować zwielokrotniony system ich ochrony przed niespodziewanym wzrostem temperatury i ciśnienia. Jeśli będzie musiał go poprawiać, może to kosztować co najmniej miliard dolarów / Zdjęcie: Boeing

Boeingi 787 Dreamliner weszły do eksploatacji w październiku 2011, po uzyskaniu certyfikatu FAA (Federal Aviation Administration), 4 lata po terminie przewidywanym pierwotnym harmonogramem i umowami z liniami lotniczymi (Znowu opóźnienie Dreamlinerów). Od początku przytrafiały im się awarie, a z powodu problemów z instalacją paliwową NTSB (US National Transportation Safety Board) zarządził nawet specjalny przegląd wszystkich Boeingów 787.

W ostatnich dniach tylko Dreamlinerom japońskich ANA i Japan Airlines zdarzyło się 5 awarii, m.in. instalacji elektrycznej i paliwowej (Wyciek paliwa z Dreamlinera w Bostonie, 2013-01-08, Pożar Dreamlinera w Bostonie, 2013-01-08). Problemy z instalacją elektryczną zgłaszały Qatar Airways i LAN Airlines oraz United. Zdarzył się też pożar i pęknięcie oszklenia kabiny załogi. Przynajmniej 5 awarii przytrafiło się również dwóm Boeingom 787 odebranym niedawno przez PLL LOT (Stała ekspozycja Dreamlinerów, 2012-12-22). Co więcej, okazało się, że samoloty, które miały być nawet 20% tańsze w eksploatacji od starszych konstrukcji, przynoszą zaledwie kilkuprocentowe oszczędności (Dreamlinery cięższe niż planowano, 2011-03-15).

Boeing 787 miał być przełomem w konstrukcji samolotów pasażerskich. Kompozyty zastąpiły w nim stopy duralu, a systemy elektryczne hydraulikę. Do tej pory przewoźnicy odebrali 50 Dreamlinerów i trapią ich problemy z awariami, na razie nie mające bezpośredniego wpływu na bezpieczeństwo. FAA zdecydowała jednak na przeprowadzenie specjalnego przeglądu konstrukcji, linii produkcyjnych i systemów eksploatacji nowych samolotów, z naciskiem na urządzenia elektryczne. – Chcemy zrobić wszystko, by pasażerowie mogli czuć się bezpiecznie, lecąc tymi samolotami – powiedział szef FAA, Michael Huerta.

Dreamliner ma problemy także z zespołami napędowymi. W lipcu 2012 silniki Rolls-Royce musiały przejść specjalne testy NTSB. Uziemiono wówczas 5 Dreamlinerów należących do ANA.

Przedstawiciele Boeinga bagatelizują problemy, twierdząc, że problemy ich nowej konstrukcji, to typowe przypadłości pierwszego okresu eksploatacji. – Model 787 wykonał 50 tys. godzin lotów, przewiózł ponad milion pasażerów. Dreamlinery wykonują po 150 lotów dziennie – powiedział Ray Conner, prezes Boeing Commercial Airplanes w odpowiedzi na decyzję władz FAA.

Mimo optymizmu prezesa, po komunikacie regulatora, kurs akcji Boeinga spadł po raz kolejny. Wczoraj rano o 2,5%, do 75,1 USD. Warto przypomnieć, że po informacji o pożarze Dreamlinera na lotnisku w Bostonie, tylko w ciągu godziny wartość akcji koncernu z Chicago spadła o 2,6 mld USD.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.