Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

A jednak AW159

Lotnictwo wojskowe, 15 stycznia 2013

Południowokoreańska agencja zamówień wojskowych DAPA poinformowała o zwycięstwie AgustaWestland w przetargu na 8 śmigłowców ZOP. Produkowany przez nią AW159 pokonał Sikorsky`ego MH-60R Seahawk.

Nowe śmigłowce mają operować z pokładów budowanych w ramach programu Future Frigate eXperimental fregat typu Incheon. Obecne plany Seulu zakładają wprowadzenie do służby nawet do 24 okrętów tego typu. Oznacza to możliwość zwiększenia w przyszłości liczby zamawianych AW159 Lynx Wildcat / Zdjęcie: AgustaWestland

Ogłoszona dziś przez DAPA decyzja jest zaskoczeniem, bo 1 stycznia br. południowokoreańska agencja prasowa Yonhap, powołując się na anonimowe źródła w marynarce wojennej, informowała o zwycięstwie oferty amerykańskiej (Bliski zakup Seahawków przez Seul, 2013-01-03).

Według dostępnych informacji, oferta AgustaWestland opiewa na 567 mln USD (chociaż ustalenie ostatecznej ceny będzie zależało od finalnych negocjacji). Musiałaby ona być niższa od propozycji Sikorsky`ego. Powinny one zostać dostarczone w latach 2015-2016.

Innym argumentem przemawiającym za europejską ofertą jest to, że marynarka wojenna Republiki Korei posiada już w służbie 23 śmigłowce Lynx/Super Lynx Mk.99/Mk.99A wypełniające zadania ZOP. AW159 Wildcat to ich model rozwojowy, wyposażony go w silniki LHTEC CTS800-4N o mocy startowej 1362 KM każdy. Pozwoliło to na zwiększenie maksymalnej masy startowej, z 5,3 do 6,25 t, udźwigu, pułapu oraz zasięgu. Prędkość maksymalna zbliża się do granicy 300 km/h.

We wrześniu ub. r. Agusta Westland podpisała również porozumienie o współpracy z dwoma koreańskimi spółkami sektora obronnego – Dodaam Systems oraz Firstec – w celu utworzenia na terenie tego kraju sieci centrów szkoleniowych dla pilotów śmigłowców (AugustaWestland w Korei Płd., 2012-09-11).

Jeżeli wybór zostanie przypieczętowany podpisaniem stosownej umowy, będzie to pierwsza eksportowa sprzedaż AW159 Lynx Wildcat. Dotychczas program był rozwijany tylko na potrzeby Wielkiej Brytanii. Resort obrony tego kraju zamówił 62 śmigłowce tego typu, w dwóch odmianach – 28 w wersji pokładowej i 34 lądowej.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.