Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Test Dreamlinera ANA po naprawie

Lotnictwo cywilne, 28 kwietnia 2013

Naprawiony Boeing 787 japońskich linii ANA odbył dziś lot testowy nad Tokio. Na jego pokładzie znajdowali się wysocy rangą menedżerowie ANA i Boeinga.

Po zakończeniu napraw i modyfikacji dziś pierwszy lot testowy odbył Boeing 787 japońskich linii ANA (All Nippon Airways). Samolot wystartował z lotniska Haneda koło Tokio ok. 8:50 czasu lokalnego. W dwugodzinnym locie uczestniczył prezes ANA Shinichiro Ito i prezes Boeing Commercial Airplanes Ray Conner. Miał to być dowód zaufania do zastosowanych w naprawie rozwiązań i kolejna próba poprawienia nadszarpniętej reputacji Dreamlinerów.

Loty wszystkich dostarczonych liniom lotniczym Dreamlinerów zostały zawieszone w połowie stycznia po stwierdzeniu kolejnych przypadków przegrzewania się i zapłonów akumulatorów litowo-jonowych (Uziemione Dreamlinery ANA i JAL, 2013-01-16). Jedna z uszkodzonych maszyn należała właśnie do ANA. Dziś prezes Ito zapowiedział powrót Boeingów 787 należących do ANA do nieregularnych lotów w maju. Loty rozkładowe zaplanowano dopiero na czerwiec. Wcześniej ma zostać zrealizowanych ponad 230 lotów testowych z udziałem pilotów linii.

ANA odebrały dotąd 17 Dreamlinerów, a Japan Airlines, ich drugi pod względem liczby posiadanych maszyn użytkownik – 7. W czasie dochodzenia prowadzonego przez nadzór japoński i amerykański okazało się, że obie linie ukrywały problemy z akumulatorami, które pojawiały się już ubiegłym roku. Nieoficjalnie wiadomo, że wynikało to z dużego zaangażowania japońskiego przemysłu w program budowy Boeingów 787. W Japonii powstają duże fragmenty ich struktur, a także feralne akumulatory (GS Yuasa).

Ani Ito, ani Conner nie chcieli mówić o wysokości odszkodowań Boeinga dla ANA za wielomiesięczne uziemienie Dreamlinerów. Podkreślili tylko, że zastosowane zabezpieczenia akumulatorów dają gwarancje bezpieczeństwa nawet w wypadku ich wadliwego funkcjonowania. Podczas analiz i testów zidentyfikowano aż 80 potencjalnych przyczyn awarii. – Wszystkie wyeliminowaliśmy, nawet jeśli w rzeczywistości nie zagrażały bezpieczeństwu – powiedział szef programu Dreamlinera w Boeingu, Mike Sinnett.

Koszt naprawy pojedynczego Dreamlinera w USA amerykańska FAA oszacowała na 465 tys. USD. Zastosowane zabezpieczenia zwiększą masę samolotu o ok. 70 kg. Zmiany dotyczą nie tylko konstrukcji, ale i systemu monitoringu układu elektrycznego maszyny.

Boeing zaangażował 300 specjalistów w 10 zespołach do prowadzenia napraw 50 przekazanych przed połową stycznia liniom lotniczym Dreamlinerów. Naprawa każdego z nich trwa ok. 5 dni. Wczoraj pierwszy lot komercyjny odbył Boeing 787 Ethiopian Airlines, inaugurując loty Dreamlinerów po testach i naprawach (Powrót Dreamlinera do lotów komercyjnych, 2013-04-27).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.