Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Australia zostanie bez OP?

Marynarka wojenna, 26 września 2013

Według raportu australijskiej Defence Material Organization (DMO) stan techniczny obecnie użytkowanych OP typu Collins jest na tyle zły, że być może niezbędne okaże się ich przedwczesne wycofanie ze służby.

Według australijskich mediów raport DMO został opracowany już jakiś czas temu. Nie wiadomo jednak, dlaczego do jego publikacji doszło dopiero teraz. Część komentatorów jest zdania, że dotychczasowy rząd pod przewodnictwem Julii Gillard/Kevina Rudda nie chciał, by niewygodny politycznie temat niesprawnych OP stał się narzędziem walki politycznej przy okazji niedawnych wyborów parlamentarnych w tym państwie.

W opracowanym przez siebie raporcie, DMO zwraca uwagę na utrzymujący się kiepski stan techniczny Collinsów, który skutkuje ich dużą awaryjnością. Cały czas największe problemy sprawiać mają elementy wyposażenia elektronicznego okrętów, a także ich układ napędowy. Przypomnijmy, że w lipcu br. przedsiębiorstwo stoczniowe ASC Pty Ltd ogłosiło przezwyciężenie dotychczasowych problemów z użytkowaniem omawianych OP (Koniec problemów z Collinsami?, 2013-07-22).

Trudne do przezwyciężenia, jak się okazuje, usterki techniczne oraz wynikająca z nich awaryjność okrętów, mogą zdaniem DMO zmusić australijski resort obrony do przedwczesnego wycofania Collinsów z linii. Dla przypomnienia, omawiane OP były przyjmowane do służby w latach 1996-2003, a ich początkowy resurs ustalony został na 28 lat (z możliwością jego wydłużenia o kolejne 10 lat).

Przedwczesne wycofanie Collinsów z linii oznaczać będzie, że marynarka wojenna Australii (RAN) przez około dekadę pozostanie bez okrętów tej klasy. Według Canberry, dopiero około 2030 do służby miałyby zacząć wchodzić nowe OP, opracowywane i budowane w ramach ogłoszonego przed laty Future Submarine Program (Australia potwierdza 12 OP, 2012-09-06). Plany ich zakupu zostały potwierdzone w opublikowanej wiosną br. australijskiej Białej Księdze (Biała księga o australijskich OP , 2013-05-06).

Takie rozwiązanie znacznie osłabiłoby potencjał obronny państwa, a RAN częściowo pozbawiło zdolności ZOP. Ograniczeniu uległaby również świadomość sytuacyjna dowództwa australijskich sił zbrojnych, gdyż nie otrzymywałoby ono już informacji pozyskiwanych obecnie przez Collinsy patrolujące wody morza terytorialnego oraz wyłącznej strefy ekonomicznej Australii.

Co więcej, perspektywa przedwczesnego wycofania Collinsów ze służby stawia w trudnym położeniu nowy rząd centralny tworzony przez zwycięski blok partii centroprawicowych pod przywództwem premiera Tony'ego Abbotta. Nowe władze mogłyby się co prawda także zdecydować na kolejną kosztowną naprawę okrętów połączoną z ich częściową modernizacją. Nie wiadomo jednak, czy w dobie cięć wydatków publicznych Canberra mogłaby pozwolić sobie na taki luksus.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.