Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Koniec problemów z Collinsami?

Marynarka wojenna, 22 lipca 2013

Australijskie przedsiębiorstwo stoczniowe ASC Pty Ltd ogłosiło przezwyciężenie problemów technicznych trapiących od lat OP typu Collins użytkowane przez królewską marynarkę wojenną Australii (RAN).

OP typu Collins (na zdjęciu HMAS Farncomb (SSG 74)) zostały zbudowane przez australijskie przedsiębiorstwo stoczniowe ASC Pty Ltd (dawniej Australian Submarine Corporation). Okręty wchodziły do służby w latach 1996-2003. Alternatywą dla sprzedaży jest ich utrzymanie w służbie do końca przewidywanego resursu (lub nawet jego wydłużenie), w obawie przed potencjalnym opóźnieniem w realizacji Future Submarine Program / Zdjęcie: MO Australii

Collinsy wchodziły do służby w RAN w latach 1996-2003. Pomimo blisko 20-letniej eksploatacji, OP tego typu nie są uznawane przez australijskich marynarzy za udane konstrukcje. Praktycznie od początku ich użytkowania, okręty trapione były licznymi usterkami technicznymi, w dużej mierze wyposażenia elektronicznego oraz elementach układu napędowego.

Szczególnie duże problemy sprawiały komputery pokładowe okrętów. Ze względu na ich awaryjność oraz błędy we wprowadzonym oprogramowaniu, australijskie Collinsy często nie były w stanie realizować zadań. Na niskim poziomie prezentowała się również ich interoperacyjność z pozostałymi jednostkami morskimi RAN.

Być może jednak największym problemem Collinsów okazała się awaryjność ich układu napędowego. Wadliwe funkcjonowanie silników dieslowskich oraz generatorów mocy utrudniało operowanie. W znacznym stopniu zwiększało też poziom sygnatury akustycznej okrętów, czyniąc je tym samym łatwiej wykrywalnymi dla potencjalnego przeciwnika.

Omawiane problemy techniczne przyczyniły się do powszechnej krytyki Collinsów. Doprowadziły też do powstania planów ich szybkiego zastąpienia przez 12 konwencjonalnych OP (Australia potwierdza 12 OP, 2012-09-06) w ramach Future Submarine Program. Zostały one potwierdzone w opublikowanej przed kilkoma miesiącami australijskiej Białej Księdze (Biała księga o australijskich OP , 2013-05-06).

Nie wiadomo jak ogłoszone przez ASC przezwyciężenie problemów technicznych wpłynie na przyszłość Collinsów. Utrzymanie w mocy decyzji o zakupie ich następców wydaje się bowiem przesądzone. W związku z tym omawiane OP mogą zostać wystawione na sprzedaż z dużą szansą na znalezienie przyszłego nabywcy.

Warto bowiem pamiętać, że okręty omawianego typu są relatywnie nowe i zachowały jeszcze spory resurs (przewidywany ogółem na 28 lat, z możliwością wydłużenia o ok. 10 lat). Ich kluczowe wyposażenie pokładowe, w tym sonary (Thales wyremontuje australijskie sonary, 2012-11-14), jest też systematycznie remontowane. Collinsy zostały również wyposażone w relatywnie nowoczesne zestawy elektroniczne, w tym m.in. zmodyfikowany układ  kierowania walką (AN/BYG-1) opracowany przez amerykański Raytheon.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.