Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwszy lot chińskiego myśliwca J-31

Lotnictwo wojskowe, 31 października 2012

Demonstrator drugiego typu chińskiego myśliwca 5. generacji, J-31 wykonał dziś swój pierwszy lot. Samolot J-31 o numerze 31001, pilotowany przez kpt. Li Goen, wystartował o 10:32 czasu lokalnego z lotniska w Pekinie.

Według nieoficjalnych informacji, AVIC Shenyang Aircraft Corporation potrzebowała na zbudowanie prototypu J-31 tylko 19 miesięcy

Lot po okręgu wokół lotniska trwał zaledwie 10 minut i zakończył się o 10:43. Do tej pory nie ujawniono szczegółów próby. Zdecydowana większość danych o nowej konstrukcji nie pochodzi zresztą z oficjalnych źródeł. Wiadomości o kolejnych fazach prac nad chińskimi samolotami nowej generacji to zasługa przede wszystkim pasjonatów lotnictwa i dostępu do Internetu, dzięki któremu możliwe jest rozpowszechnianie zdjęć prototypów obu typów myśliwców w stosunkowo dobrej rozdzielczości.

Pierwsze zdjęcia demonstratora J-31 pojawiły się na blogach we wrześniu. Konkurencyjny dla J-20 typ samolotu przypomina bryłą amerykańskie myśliwce Lockhed Martin F-35. Pisano wówczas, że prawdopodobnie w październiku dojdzie do pierwszego lotu prototypu samolotu J-31 (Drugi chiński myśliwiec 5. generacji?, 2012-09-18).

Samolot powstał w zakładzie lotniczym AVIC Shenyang Aircraft Corporation (SAC), stąd – prawdopodobnie – jego symbol J-31, a nie J-21, dla odróżnienia do J-20, konstrukcji rozwijanej przez Chengdu Aerospace.

Według informacji chińskich blogerów lotniczych, nową maszynę eskortowały dwa myśliwce J-11BS, kopie rosyjskiego Su-27SK (Pierwsze zdjęcie J-11BS, 2009-04-14). Przynajmniej jeden z nich był wyposażony w kamerę, która rejestrowała oblot J-31.

Ujawnione ostatnio przez China Defense Mashupzdjęcia drugiego prototypu J-20 o numerze 2002 pokazują zmiany w stosunku do piewszego samolotu. M.in. rurka Pitota została przesunięta na wierzchołek stożka dziobowego, co miało umożliwić zastosowanie radaru pokładowego oraz czujników wyszukiwania i śledzenia celów w podczerwieni / Zdjęcia: China Defense Mashup

Według China Defense Mashup, demonstrator jest nie tylko mniejszy od J-20 (jego rozpiętość skrzydeł porównuje się do F-35), ale również mniej zaawansowany technicznie i ma być przeznaczony głównie na eksport jako F-60. Nie wyklucza się jednak, że będzie alternatywą dla J-20, którego oblatano już dwa prototypy (Drugi lot J-20, 2011-04-19).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.