Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Szwajcarskie problemy z myśliwcami

Lotnictwo wojskowe, 25 kwietnia 2014

Minister obrony Szwajcarii przestrzega rodaków przed konsekwencjami rezygnacji z zakupu Gripenów.

 Obecnie Schweizer Luftwaffe posiadają 26 jednomiejscowych F/A-18C i 7 dwumiejscowych F/A-18D, przystosowanych do przenoszenia kierowanych pocisków rakietowych powietrze-powietrze AIM-120B AMRAAM i AIM-9P/5 Sidewinder. Oprócz tego wykonują one także misje uderzeniowe, polegające na atakowaniu celów naziemnych przy pomocy działka / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Już niedługo Szwajcarzy zadecydują w referendum, czy kraj ten zakupi wielozadaniowe Gripeny E (Oblot Gripena NG z IRST, 2014-04-04). Wielu obywateli uważa, że jest to zbyteczny wydatek. Natomiast Ueli Maurer, szef szwajcarskiego resortu obrony, przestrzega rodaków przed konsekwencjami zrezygnowania z nabycia szwedzkich samolotów.

W opublikowanym kilka dni temu apelu Maurer twierdzi, że brak nowych wielozadaniowych samolotów bojowych spowoduje znaczące obniżenie poziomu bezpieczeństwa kraju i zdolności Schweizer Luftwaffe (wojsk lotniczych Szwajcarii) do obrony przestrzeni powietrznej.

Nad terytorium Helwecji przebiega wiele korytarzy używanych przez samoloty komunikacyjne, dlatego też do głównych zadań Schweizer Luftwaffe należy zapewnienie suwerenności przestrzeni powietrznej kraju przez patrolowanie i niedopuszczenie do naruszania jej granic oraz udzielanie pomocy samolotom wojskowym i cywilnym w sytuacjach awaryjnych (Air Policing), a także transport osób i ładunków oraz pozyskiwanie danych wywiadowczych i rozpoznawczych dla sił zbrojnych i agencji rządowych. Oprócz tego w szwajcarskich miastach często odbywają się spotkania przywódców państw, nierzadko skonfliktowanych ze sobą. W styczniu każdego roku, gdy odbywa się szczyt Światowego Forum Ekonomicznego w Davos, szwajcarscy piloci wykonują około 200 patroli bojowych.

Obecnie na stanie Schweizer Luftwaffe znajduje się 87 odrzutowych samolotów bojowych – 54 Northrop F-5E/E Tiger II i 33 McDonnel Douglas (obecnie Boeing) F/A-18C/D Hornet. Jednak za nowoczesne można uznać tylko te ostatnie. Jak twierdzi minister Maurer, dzięki zakupowi 22 Gripenów E, około 2030 można będzie rozpocząć stopniowe wycofywanie Hornetów ze służby w Schweizer Luftwaffe. Natomiast rezygnacja spowoduje, że F/A-18C/D będą eksploatowane znacznie bardziej intensywnie, a co za tym idzie, konieczne będzie ich wcześniejsze spisanie ze stanu.

Według danych szwajcarskiego resortu obrony, trwałość użytkowa Horneta wynosi 5 tys. h, co przekłada się na 25 lat eksploatacji, przy założeniu średniego nalotu 200 h rocznie. W 2013 średni nalot każdego ze szwajcarskich F/A-18C/D wynosił ok. 2,5 tys. h. Oznacza to, że przy aktualnej intensywności użytkowania trzeba będzie wycofać je ze służby począwszy od 2027.

Co więcej, od 2016 rozpocznie się proces spisywania ze stanu F-5E/F, co spowoduje, że w razie braku ich następców (Gripenów), konieczne będzie zastąpienie ich w służbie przez Hornety, które będą musiały wykonywać zadania obrony przestrzeni powietrznej do 2020 (Kto broni Szwajcarii po 17:00?, 2014-02-18). Co za tym idzie, tempo eksploatacji F/A-18C/D zostanie przyspieszone, powodując skrócenie okresu ich służby do 2025. Kolejnym problemem, przed jakim staną w związku z tym Schweizer Luftwaffe będzie konieczność wyszkolenia odpowiedniej liczby pilotów Hornetów.

W dodatku Szwajcarzy nie przewidują już żadnych modernizacji swoich F/A-18C/D, ze względu na koszty przedsięwzięcia i fakt, że żaden kraj nie zamierza eksploatować tego typu po 2030. Tak więc rezygnacja z zakupu Gripenów oznacza, że za 10 lat Helwecja będzie bezbronna.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.