Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Oblot Gripena NG z IRST

Lotnictwo wojskowe, 04 kwietnia 2014

Demonstrator Gripena NG wykonał pierwszy lot z zabudowanym integralnym czujnikiem IRST.

Demonstrator samolotu wielozadaniowego Gripena NG z czujnikiem IRST, zabudowanym przed kabiną załogi / Zdjęcie: Saab

Dzisiaj szwedzki Saab poinformował o oblocie demonstratora samolotu wielozadaniowego Gripen NG wyposażonego w integralny czujnik umożliwiający termolokacyjne przeszukiwanie przestrzeni i śledzenie celów (Infra Red Search and Track, IRST). Urządzenie takie stanowić będzie standardowo zabudowane we wszystkich seryjnych Gripenach E.

Jak poinformowali przedstawiciele Saab, IRST działało doskonale w czasie lotu. Przy jego pomocy wykryto, śledzono i zidentyfikowano wiele różnych celów.

IRST jest skutecznym środkiem wykrywania celów na dystansie porównywalnym z zasięgiem pokładowych stacji radiolokacyjnych (100-200 km) i ma także możliwość realizowania analogicznych funkcji. W połączeniu z pociskami powietrze-powietrze z termolokacyjnymi głowicami samonaprowadzającymi umożliwia przechwycenie i zniszczenie celu bez konieczności użycia urządzeń aktywnych (pokładowego radiolokatora), które mogą być wykryte przez przeciwnika. Dodatkowo IRST umożliwia zwalczanie kilku celów jednocześnie (ich liczba zależy od możliwości obróbki danych) i jest odporne na wykrycie i zakłócenia elektroniczne.

Urządzenie generuje obraz bardzo dobrej jakości, pozwalający na automatyczne i wzrokowe rozpoznanie celu. Co więcej IRST dostarcza pilotowi informacje pozwalające na wykonywanie lotów profilowych na małych wysokościach, z omijaniem przeszkód terenowych oraz umożliwia wykonanie lądowania w nocy i w niesprzyjających warunkach atmosferycznych.

Na pokładzie Gripena NG zabudowano IRST Skyguard-G, produkcji Selex ES. Masa czujnika, umieszczonego przed kabiną załogi i zespołów elektronicznych, zabudowanych w przedniej wnęce awioniki, to ok. 40 kg (Doskonalszy Gripen NG, 2014-03-14).

Pierwsze seryjne Gripeny E wejdą do służby w 2018. Ich użytkownikami będą wojska lotnicze Brazylii (Dwumiejscowy Gripen F dla Brazylii , 2014-02-06) i Szwecji, która zamierza zamówić dodatkowe 10 samolotów (Fundusze na seryjne Gripeny E, 2013-12-19). W maju odbędzie się referendum w sprawie zakupu Gripenów E przez Szwajcarię (Gripeny z bonifikatą?, 2012-12-12).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.