Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Oblot Gripena NG z IRST

Lotnictwo wojskowe, 04 kwietnia 2014

Demonstrator Gripena NG wykonał pierwszy lot z zabudowanym integralnym czujnikiem IRST.

Demonstrator samolotu wielozadaniowego Gripena NG z czujnikiem IRST, zabudowanym przed kabiną załogi / Zdjęcie: Saab

Dzisiaj szwedzki Saab poinformował o oblocie demonstratora samolotu wielozadaniowego Gripen NG wyposażonego w integralny czujnik umożliwiający termolokacyjne przeszukiwanie przestrzeni i śledzenie celów (Infra Red Search and Track, IRST). Urządzenie takie stanowić będzie standardowo zabudowane we wszystkich seryjnych Gripenach E.

Jak poinformowali przedstawiciele Saab, IRST działało doskonale w czasie lotu. Przy jego pomocy wykryto, śledzono i zidentyfikowano wiele różnych celów.

IRST jest skutecznym środkiem wykrywania celów na dystansie porównywalnym z zasięgiem pokładowych stacji radiolokacyjnych (100-200 km) i ma także możliwość realizowania analogicznych funkcji. W połączeniu z pociskami powietrze-powietrze z termolokacyjnymi głowicami samonaprowadzającymi umożliwia przechwycenie i zniszczenie celu bez konieczności użycia urządzeń aktywnych (pokładowego radiolokatora), które mogą być wykryte przez przeciwnika. Dodatkowo IRST umożliwia zwalczanie kilku celów jednocześnie (ich liczba zależy od możliwości obróbki danych) i jest odporne na wykrycie i zakłócenia elektroniczne.

Urządzenie generuje obraz bardzo dobrej jakości, pozwalający na automatyczne i wzrokowe rozpoznanie celu. Co więcej IRST dostarcza pilotowi informacje pozwalające na wykonywanie lotów profilowych na małych wysokościach, z omijaniem przeszkód terenowych oraz umożliwia wykonanie lądowania w nocy i w niesprzyjających warunkach atmosferycznych.

Na pokładzie Gripena NG zabudowano IRST Skyguard-G, produkcji Selex ES. Masa czujnika, umieszczonego przed kabiną załogi i zespołów elektronicznych, zabudowanych w przedniej wnęce awioniki, to ok. 40 kg (Doskonalszy Gripen NG, 2014-03-14).

Pierwsze seryjne Gripeny E wejdą do służby w 2018. Ich użytkownikami będą wojska lotnicze Brazylii (Dwumiejscowy Gripen F dla Brazylii , 2014-02-06) i Szwecji, która zamierza zamówić dodatkowe 10 samolotów (Fundusze na seryjne Gripeny E, 2013-12-19). W maju odbędzie się referendum w sprawie zakupu Gripenów E przez Szwajcarię (Gripeny z bonifikatą?, 2012-12-12).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.