Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Fundusze na seryjne Gripeny E

Lotnictwo wojskowe, 19 grudnia 2013

Saab otrzymał od szwedzkiej agencji zamówień wojskowych (FMV) kontrakty dotyczące produkcji samolotów wielozadaniowych Gripen E i ich uzbrojenia – pocisków Meteor.

Flygvapnet mają aktualnie na stanie 62 jednomiejscowe Gripeny C. 60 z nich zostanie przebudowanych do standardu Gripen E / Zdjęcie: Saab

W ramach pierwszego zlecenia Saab zajmie się przebudowaniem 60 Gripenów C do standardu Gripen E (Rozpoczęto montaż pierwszego Gripena E, 2013-07-04). Wartość umowy to 16,4 mld SEK (7,64 mld PLN). Ma ona obowiązywać przez lata 2013-2026. Odbiorcą samolotów będą szwedzkie Flygvapnet (wojska lotnicze). Pierwsze Gripeny E zostaną dostarczone im w 2018.

Druga umowa, na kwotę ok. 186 mln SEK (86,6 mln PLN), dotyczy przystosowanie Gripenów E do przenoszenia pocisków powietrze-powietrze dalekiego zasięgu (BVRAAM) Meteor. Prace zostaną zrealizowane w okresie 2013-2023 (Gripen odpala Meteory, 2013-07-01).

Obecnie Szwedzi eksploatują 62 jednomiejscowe Gripeny C i 18 szkolno-bojowych Gripenów D (Szwedzkie siły dla potrzeb NATO, 2013-11-29). Jak twierdzi głównodowodzący Flygvapnet, generalmajor (gen. dyw.) Anders Sliwer, dwumiejscowe Gripeny D nie będą potrzebne do szkolenia pilotów, ponieważ ich miejsce zajmą coraz doskonalsze syntetyczne urządzenia szkoleniowe. Być może w przyszłości pojawi się zapotrzebowanie na dwumiejscowe Gripeny, ze względu na nowe misje, wymagające udziału drugiego lotnika.

Saab pracuje także nad projektem opcjonalnie pilotowanego Gripena E, który miałby być używany podczas misji szczególnie niebezpiecznych dla życia i zdrowia człowieka, np. rozpoznania dalekiego zasięgu. Jednym z możliwych zastosowań jest wykonywanie zadań bojowych, w trakcie których 1-2 samoloty, z pilotami na pokładzie, kierowałyby działaniami kilku-kilkunastu samolotów bezzałogowych.

Najprawdopodobniej kolejne 22 Gripeny E trafią do wojsk lotniczych Szwajcarii, jednak o tym zadecyduje przyszłoroczne referendum (3,1 mld CHF za Gripeny?, 2013-01-18).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra