Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Brazylia wybrała Gripena

Lotnictwo wojskowe, 19 grudnia 2013

W przetargu na samoloty wielozadaniowe F-X2 Brazylia wybrała szwedzkie Gripeny NG. 36 samolotów ma kosztować 4,5 mld USD.

Gripen NG dla Brazylii / Ilustracja: Saab

Brazylia ostatecznie wybrała dostawcę nowych samolotów wielozadaniowych w przetargu nazywanym F-X2. Ma nim być szwedzki Saab oferujący Gripeny E/F (Fundusze na seryjne Gripeny E, 2013-12-19). Długo oczekiwaną decyzję ogłosili wczoraj minister obrony Celso Amorim i dowódca brazylijskich wojsk lotniczych gen. Juniti Saito. O wyborze, poza możliwościami technicznymi zmodernizowanych Gripenów NG, zdecydowały niskie koszty ich eksploatacji i zakres transferu technologii.

36 Gripenów NG ma kosztować 4,5 mld USD (ok. 13,7 mld PLN). Mają one zastąpić przestarzałe F-2000 (ex-francuskie Dassault Mirage 2000C/B, Brazylia wycofa F-2000, 2013-08-07) i amerykańskie Northrop F-5EM zmodernizowane przez Embraera (Ostatni F-5EM, 2013-03-15). Pakiet technologiczny obejmuje wszystkie kluczowe systemy i zawiera m.in. kompletne kody źródłowe, co umożliwi przyszłą integrację myśliwca z brazylijskim uzbrojeniem i wyposażeniem.

Negocjacje kontraktu mają potrwać 10-12 miesięcy. Dostawy myśliwców powinny rozpocząć się 48 miesięcy później. Wstępnie przewiduje się, że Saab będzie dostarczać po 12 Gripenów NG rocznie. Realizacja całego kontraktu ma zakończyć się w 2023.

Model lotniskowca São Paulo (A12), przenoszącego pokładowe Gripeny NG / Zdjęcie: Santiago Rivas

Minister Amorim poinformował, że przejściowo do Brazylii mogą być dostarczone używane przez szwedzkie wojska lotnicze Gripeny C/D, by zastąpić 12 wycofywanych już wkrótce F-2000. Później mogłyby być one wymienione na wersję E/F. Amorim przewiduje też możliwość współpracy przemysłu brazylijskiego z Saabem przy budowie myśliwca nowej generacji. Saab już wcześniej zaoferował zainwestowanie 150 mln USD (456 mln PLN) w wytwórnię struktur lotniczych w São Bernardo do Campo w stanie São Paulo.

Już 4 lata temu Brazylia ogłosiła krótką listę zwycięzców przetargu F-X2, na której obok Gripena znalazły się francuski Dassault Rafale (Brazylia nie kupi Rafale?, 2013-12-16) i amerykański Boeing F/A-18E/F Super Hornet (Walka o brazylijski kontrakt, 2012-07-17). Później prezydent Francji Francois Hollande zdążył nawet wskazać Rafale jako zwycięzcę rywalizacji. Ostro o kontrakt rywalizowali też Amerykanie, oferując nawet dość znaczny jak na standardy USA transfer technologii. Ich pozycję nadszarpnęło jednak ujawnienie przez byłego współpracownika amerykańskich służb specjalnych Edwarda Snowdena informacji o inwigilacji przez NSA kluczowych polityków brazylijskich, w tym prezydent Dilmy Rousseff. Snowden zaoferował nawet dodatkowe informacje na ten temat w zamiana za przyznanie statusu uchodźcy politycznego. Władze Brazylii odmówiły spełnienia tej prośby.

Problem stosunków brazylijsko-amerykańskich może jednak wpłynąć na realizację kontraktu ze Szwedami. Gripen wykorzystuje bowiem technologie rodem z USA (m.in. napęd na licencji General Electric). Minister Amorim powiedział wczoraj, że nie obawia się tej sytuacji i liczy na dobrą współpracę międzynarodową. – Mamy dobre stosunki ze Stanami Zjednoczonymi – podsumował sytuację. 

W przyszłości możliwe jest zwiększenie ilości Gripenów zamówionych przez Brazylię. Część z nich mogłaby zastąpić w służbie F-5EM/FM i A-1/A-1B. Szwedzi oferują Brazylijczykom także morską wersję Gripena, jako następcę wysłużonych A-4KU Skyhawk. Podczas tegorocznej wystawy LAAD zaprezentowali nawet model lotniskowca São Paulo (A12), z samolotami tego typu na pokładzie.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.