Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wsparcie hiszpańskich Matadorów

Lotnictwo wojskowe, 29 maja 2014

Rząd w Madrycie postanowił przedłużyć eksploatację samolotów pokładowych VA-2 Matador II o kolejne 10 lat.

Dzięki zawartemu porozumieniu VA-2 pozostaną w służbie co najmniej do 2024. Armada Española dysponuje obecnie 16 samolotami bojowymi i jednym szkolno-bojowym tego typu / Zdjęcie: MO Hiszpanii

Rada Ministrów upoważniła hiszpańskie Ministerstwo Obrony do przedłużenia, na kolejne 10 lat, porozumienia dotyczącego wsparcia technicznego samolotów pokładowych pionowego startu i lądowania VA-2 Matador II (miejscowe oznaczenie McDonnell Douglas EAV-8B Harrier II) używanych przez lotnictwo Armada Española (marynarki wojennej). Fakt ten uzasadniono obecną perspektywą budżetową, która nie zapewnia w przyszłości zakupu następców wspomnianych Matadorów.

Poprzednie porozumienie o wsparciu VA-2 zostało sygnowane w 2004, przez Hiszpanię, Stany Zjednoczone Ameryki, w. Brytanię i Włochy. Jego celem była współpraca w procesie eksploatacji i obsługi samolotów Harrier, które posiadały na stanie w/w kraje.

Matadory II zostały zakupione przez Hiszpanię w 1983, w celu zastąpienia w służbie 6 AV-8S (VA-1 Matador) i pary szkolno-bojowych TAV-8S (VAE-1), które odsprzedano Tajlandii. Dostawy nowych samolotów rozpoczęły się 4 lata później.

Ogółem Madryt nabył 12 EAV-8B. 11 z nich (według niektórych źródeł 9) zmodernizowano następnie do wersji EAV-8B Matador II+ i dokupiono 9 nowych (w tym jednego TAV-8B), w latach 1995-1997. Ich użytkownikiem jest 9. eskadra, stacjonująca w bazie Rota, która do grudnia ub. r. operowała z pokładu lotniskowca Príncipe de Asturias (R 11). Po spisaniu okrętu ze stanu, z powodu braku funduszy rozpoczęto także proces wycofania ze służby Matadorów II (Príncipe de Asturias zostanie skreślony ze stanu floty, 2013-10-29). Los ten spotkał już 4 samoloty.

Jako następcę VA-2 postrzegano F-35. W 2010 mówiono o nabyciu 15-20 samolotów tego typu, jednak przedłużający się program prób i wciąż niesprecyzowana cena jednostkowa spowodowała, że Madryt odłożył zakup, aż do czasu pozyskania niezbędnych funduszy. Według dziennika El Confidencial niektórzy wysocy oficerowie Armada Española wciąż próbowali przeforsować plany zakupu kilku F-35B, jednak projekt został storpedowany przez resort obrony.

Zawarte 23 maja porozumienie, którego wartość to 70,309 mln EUR (ok. 291 mln zł) obowiązywać ma w latach 2015-2024. Dzięki niemu Hiszpania uzyska dostęp do różnorodnego wyposażenia i części zamiennych, niezbędnych do eksploatacji VA-2 Matador II. Ich dystrybutorem będą USA, które odkupiły od W. Brytanii samoloty wycofane ze służby (Harriery tylko na części, 2011-11-25). Co ciekawe, Madryt negocjował zakup niektórych z nich, lecz oferta została odrzucona przez Wyspiarzy.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.