Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Kto sprzeda Filipinom fregaty?

Marynarka wojenna, 07 stycznia 2013

Plany zakupu przez Filipiny dwóch fregat wzbudzają coraz większe zainteresowanie. W ostatnim czasie państwo to otrzymało zgłoszenia od sześciu nowych oferentów. Do tej pory udział w negocjacjach brali tylko Włosi.

Fregata typu Maestrale, Maestrale (F570) / Zdjęcie: US Navy

Negocjacje w sprawie zakupu przez Filipiny dwóch nowych fregat prowadzone są od sierpnia 2012 (Włoskie fregaty dla Filipin?, 2012-08-10). Jedynym biorącym w nich udział oferentem są Włochy. Rzym proponuje Manili sprzedaż dwóch używanych fregat typu Maestrale.

Do tej pory strona filipińska nie przekazywała zbyt dużo informacji dotyczących stanu prowadzonych negocjacji. Nie wiadomo było też, kiedy planowana jest ich finalizacja. Pod koniec listopada włoskie media poinformowały jednak, że Rzym zaoferował Filipińczykom dodatkowo 100 transporterów opancerzonych M113 oraz ponad 20 ciągnionych haubicoarmat FH-70 kalibru 155 mm (Transportery za kontrakt?, 2012-11-26). Uzbrojenie miałoby wejść w skład pakietu zamówień filipińskiego ministerstwa obrony na produkowane przez Włochy systemy bojowe – w tym właśnie Maestrale – oraz samoloty transportowe C-27J Spartan.

Pomimo szczątkowych informacji dotyczących prowadzonych rozmów, do tej pory wydawało się, że ich końcowy sukces jest niemal pewny. Zwłaszcza wobec braku stron trzecich również zainteresowanych przetargiem. Ten stan rzeczy zmienił się jednak wraz z informacją przekazaną w ostatnich dniach prasie przez podsekretarza ministerstwa obrony, Fernando Manalo. Z jego słów wynika bowiem, że Manila stała się obiektem zainteresowania sporej grupy podmiotów wyrażających chęć sprzedaży jej własnych okrętów.

Według Monalo w ostatnim czasie swoje oferty przesłało łącznie 6 państw: Australia, Chorwacja, Hiszpania, Izrael, Korea Południowa oraz USA. Część z nich dotyczy – podobnie jak w przypadku Włochów – okrętów używanych. Jednak niektóre zawierają w sobie możliwość zakupu nowych jednostek.

Nie wiadomo do końca o jakie typy fregat chodzi. W przypadku Amerykanów być może są to jednostki typu Oliver Hazard Perry, które USA regularnie sprzedaje państwom sojuszniczym (Tajwan chce kupić 2 fregaty OHP, 2012-11-05, Modernizacja fregat za 200 mln USD?, 2011-07-28). Z kolei jeżeli chodzi o Australijczyków ofertę mogą stanowić Adelaide, których proces systematycznego wycofywania ze służby rozpoczął się już w 2005. Dodatkowym argumentem przemawiającym za tym scenariuszem jest fakt planowanego zastąpienia tych okrętów niszczycielami typu Hobart (Dzielenie się Hobartami, 2012-03-11, Dzielenie się Hobartami, 2012-03-11).

Mniej prawdopodobne jest, żeby Canberra zdecydowała się zaoferować Filipińczykom okręty typu Anzac. Zwłaszcza wobec ogłoszonych w połowie grudnia 2012 planów ich modernizacji (Modernizacja Anzac, 2012-12-13).

Hiszpanie mogliby za to zaoferować Filipińczykom zakup używanych fregat typu Santa María, które pod względem wieku są zbliżone do włoskich Maestrale. Alternatywą mogłaby być oferta kupna nowych montowanych przez Navantię jednostek typu Álvaro de Bazán (F100), wprowadzanych w ostatnich latach do uzbrojenia hiszpańskiej marynarki wojennej. Są to nowoczesne okręty, wyposażone m.in. w system zarządzania walką Aegis z radarem AN/SPY-1D.

Podobnie jak Hiszpanie, także i Koreańczycy mogliby zaoferować Filipinom fregaty będące owocem rodzimego przemysłu zbrojeniowego. Oferta Seulu mogłaby koncentrować się np. na sprzedaży budowanych w ramach programu Future Frigate eXperimental jednostek typu Incheon.

Nie wiadomo do końca, co mogłyby zaoferować Filipińczykom Izrael oraz Chorwacja. Wobec dostępnych informacji obydwa państwa nie dysponują okrętami omawianej klasy. W przypadku tego pierwszego w grę mogłyby wchodzić korwety typu Sa'ar 5. Wiązałoby się to jednocześnie z planami wprowadzenia przez Tel Awiw do służby niemieckich korwet rodziny MEKO A-100 (2 korwety i OP za darmo dla Izraela, 2009-10-24), bądź też ich rodzimych pochodnych.

Na razie nie wiadomo, czy oferty są realna alternatywa dla włoskiej propozycji, czy ujawnienie ich istnienia jest tylko elementem strategii negocjacyjnej Filipińczyków.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra