Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Są chętni na Principe de Asturias

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 27 maja 2013

Nadal nieznany jest dalszy los wycofanego ze służby hiszpańskiego lotniskowca Príncipe de Asturias (R-11). Jego odkupieniem zainteresowane są Filipiny.

Príncipe de Asturias (R-11) był do niedawna okrętem flagowym Armanda Española. Jego wycofanie ze służby wymuszone zostało zbyt dużymi kosztami dalszego utrzymania go w służbie, których walczący z kryzysem finansowym rząd w Madrycie nie był w stanie pokryć. Ze względu na relatywnie niewielki wiek okrętu, który w służbie spędził do tej pory zaledwie 25 lat, Hiszpanie liczą na jego odsprzedaż. Związane z nią prace remontowe i modernizacyjne pozwoliłyby na zwiększenie zatrudnienia w sektorze stoczniowym / Zdjęcie: US Navy

Príncipe de Asturias został wycofany ze służby w lutym br. Od tego czasu okręt znajduje się na terenie bazy hiszpańskiej marynarki wojennej w Ferrol na północnym zachodzie kraju, gdzie odbywa się demontaż jego wyposażenia pokładowego.

Wobec niemożności przekształcenia okrętu np. w pływające muzeum, Madryt rozpatruje obecnie jedynie 2 możliwe scenariusze dla jego przyszłości: odsprzedaż lub zezłomowanie (Co dalej z Principe de Asturias?, 2013-05-09). Ze względu na brak konkretnych ofert kupna lotniskowca, jeszcze do niedawna wydawało sie, że strona hiszpańska zmuszona będzie do wyboru tej ostatniej opcji.

W ostatnich tygodniach hiszpański resort obrony zaczął jednak informować o rosnącym zainteresowaniu odkupieniem Príncipe de Asturias przez grupę niewymienionych z nazwy państw Azji i Bliskiego Wschodu. Wiadomo, że jednym z nich była Indonezja. Przedstawiciele indonezyjskiej marynarki wojennej wizytowali nawet przed kilkoma tygodniami bazę w Ferrol. Według doniesień mediów, Dżakarta miała jednak ostatecznie zrezygnować z hiszpańskiego lotniskowca.

Głównym faworytem do zakupu Príncipe de Asturias wydają się być teraz Filipiny. Państwo to od lat stara się modernizować i rozbudowywać wyposażenie własnej marynarki wojennej (Filipiny rezygnują z Maestrale, 2013-02-25, Kto sprzeda Filipinom fregaty?, 2013-01-07). Ewentualne nabycie przez Manilę hiszpańskiego lotniskowca stanowiłby więc istotne wzmocnienie potencjału operacyjnego floty, zwłaszcza wobec zaostrzającej się sytuacji politycznej na wodach Morza Południowochińskiego (Japonia z ASEAN przeciwko ChRL, 2013-03-13, Zaostrza się sytuacja na Morzu Południowochińskim, 2012-12-06).

Bez względu na nabywcę, odsprzedaż Príncipe de Asturias wiązałaby się z koniecznością remontu i modernizacji okrętu. W ocenie Madrytu, mogłoby się tego podjąć hiszpańskie przedsiębiorstwo stoczniowe, Navantia, które w przeszłości odpowiadało za budowę lotniskowca. Przyszły nabywca okrętu musiałby się jednak spieszyć, jako że demontaż jego wyposażenia trwa i zostanie wstrzymany jedynie w sytuacji, gdy pojawi się konkretna oferta biznesowa.

Na razie z pokładu jednostki usunięto głównie elementy układów łączności, nawigacji oraz obserwacyjne. Fakt ten nie wpływa jednak w wyraźny sposób na obniżenie potencjału operacyjnego Príncipe de Asturia, bowiem wyposażenie pokładowe mającego za sobą 25 lat służby okrętu i tak musiałoby zostać zmodernizowane, aby jednostka mogła w pełni sprostać wymaganiom współczesnego pola walki. 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.