Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

25 lat służby polskich MiG-29

Lotnictwo wojskowe, 21 listopada 2014

Dziś uroczyście obchodzono 25-lecie eksploatacji samolotów MiG-29 w polskim lotnictwie wojskowym.

Niestety, niesprzyjająca aura uniemożliwiła wykonanie przelotu nad mińską bazą. Jeden ze zmodernizowanych samolotów MiG-29 zaprezentowano na wystawie statycznej, we wnętrzu hangaru

Dzisiaj na terenie 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim odbyła się uroczystość z okazji 25-lecia służby samolotów MiG-29 w polskim lotnictwie wojskowym. W ceremonii wzięli udział m. in. sekretarz stanu w MON Czesław Mroczek oraz Dowódca Generalny RSZ gen. broni pil. Lech Majewski.

Gen. Majewski, który w przeszłości był m. in. dowódcą 1. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego Warszawa (poprzednika 23. BLT) i pilotem MiG-29, zaznaczył, że typ ten pozostaje rekordzistą w historii naszego lotnictwa – jest eksploatowany najdłużej bez jakiejkolwiek katastrofy. Po przemówieniach, wręczeniu pamiątkowych odznak i defiladzie pododdziałów zgromadzeni goście przeszli do hangaru, gdzie miało miejsce symboliczne przekazanie Siłom Powietrznym ostatniego zmodernizowanego MiG-29 (Air Fair 2014: Pierwszy zmodernizowany MiG-29UB, 2014-05-31, Zmodyfikowany MiG-29 w 23. BLT, 2013-07-29). Samolot ten trafił do rąk wojskowych 4 listopada.

Podczas uroczystości oficerowie i żołnierze Sił Powietrznych oraz pracownicy cywilni zostali uhonorowani pamiątkowymi odznakami

Tam także wiceminister Mroczek i gen. Majewski odpowiadali na pytania dziennikarzy podczas krótkiej konferencji prasowej. Jeżeli chodzi o samoloty [bojowe], które będą trzonem polskiego systemu obrony powietrznej, to przede wszystkim F-16. Nie zakładamy dalszej, tak gruntownej modernizacji pozostałych MiG-29 [eksploatowanych przez 22. BLT z Malborka]. Będziemy modernizować zgodnie z decyzją, która zapadła, 18 samolotów Su-22. Myślimy o zakupie samolotu nowej generacji – powiedział Czesław Mroczek. Pod koniec obecnego planu modernizacji technicznej, a więc ok. 2022, będziemy mówić już o samolocie nowej generacji – dodał wiceminister ON.

Zmodernizowane MiG-29 mają pozostać w służbie przez kolejne 15 lat. Obecnie Siły Powietrzne posiadają wystarczające zapasy uzbrojenia dla samolotów tego typu. W razie potrzeby w przyszłości Polska będzie kupować uzbrojenie dla MiG-29 od Rosji, tak jak dotychczas – podsumował Czesław Mroczek.

Gen. Majewski symbolicznie odebrał ostatniego zmodernizowanego MiG-29

Polska zamówiła 12 myśliwców MiG-29 w 1987. Pierwsze cztery bojowe MiG-29A przyleciały do ówczesnego 1. PLM Warszawa 16 czerwca 1989. 3 kolejne MiG-29UB (szkolno-bojowe) dotarły do Polski dwa tygodnie później. 10 sierpnia 1989 piloci 1. PLM wykonali pierwsze loty na nowych samolotach. 5 kolejnych MiG-29 dotarło do jednostki 2 października 1990. Pierwszy dyżur bojowy w narodowym systemie obrony powietrznej samolotów MiG-29 odbył się 13 stycznia 1992.

W grudniu 1995 Polska pozyskała w drodze wymiany za śmigłowce W-3 Sokół 10 MiG-29 od Republiki Czeskiej. Z kolei 26 września 2003 Republika Federalna Niemiec przekazała Polsce 22 MiG-29, za symboliczną cenę 1 euro za samolot, wraz z uzbrojeniem i częściami zapasowymi. 6 maja 2005 pierwszy z poniemieckich MiG-29 przybył do bazy w Malborku. Obecnie 22. BLT i 23. BLT, należące do 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, eksploatują 32 samoloty MiG-29 – 26 w wersji jednomiejscowej, bojowej i 6 w wersji dwumiejscowej, szkolno-bojowej.

Licznie zgromadzeni goście mogli też skosztować tortu, przygotowanego specjalnie z okazji 25 lat obecności MiG-29 na polskim niebie / Zdjęcia: Bartosz Głowacki

12 marca 1999 piloci MiG-29 odbyli pierwszy dyżur w zintegrowanym systemie obrony powietrznej NATO. W latach 2006-2014 polskie samoloty 5-krotnie brały udział w misjach Baltic Air Policing, polegających na ochronie przestrzeni powietrznej nad Estonią, Litwą, i Łotwą (Misja PKW Orlik 5 zakończona, 2014-09-06). W styczniu 2015 zmodernizowane MiG-29 z 23. BLT ponownie pojawią się na Litwie.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra