Najnowszy samolot komunikacyjny z ChRL ma ujrzeć światło dzienne w br. Oblot przesunięto ponownie, tym razem na 2016.
Według portalu ainonline, prototyp najnowszego samolotu komunikacyjnego, Comac C919, opracowywanego przez inżynierów z ChRL ma zostać publicznie zaprezentowany w br. Natomiast data oblotu znów została przełożona – tym razem na 2016 (Oblot C919 w 2015, 2013-08-07).
W grudniu ub. r. dokonano połączenia skrzydeł i kadłuba pierwszego C919 przeznaczonego do prób w locie. Próby statyczne poszczególnych zespołów struktury, opracowanej niemal w całości wysiłkiem rodzimego przemysłu, zakończono rok wcześniej. Rozpoczęto też integrację awioniki i instalacji pokładowych, a Honeywell pracuje nad oprogramowaniem układu sterowania lotem fly-by-wire. Wiadomo też, że układ tablicy przyrządów i sterownic będzie zgodny z filozofią Airbusa (czyli zabudowane zostaną boczne drążki sterowe).
Nieopodal portu lotniczego Szanghaj-Pudong powstaje druga linia montażowa C919. Co ciekawe, trwa też budowa kolejnej, piątej drogi startowej, która będzie używana wyłącznie do prób nowego chińskiego samolotu komunikacyjnego.
Z kolei w pobliżu Szanghaju budowane są zakłady silnikowe. Ich produktami mają być 3 nowe konstrukcje, przeznaczone dla samolotów pasażerskich. CJ-500 stanowić ma alternatywę dla CF34, napędzających ARJ21. CJ-1000 służyć ma jako zespół napędowy dla samolotów wąskokadłubowych. Ma on także być użyty dla potrzeb C919 zamiast Leap-1C (Oblot silnika Leap-1C, 2014-10-13). Uzyskanie Certyfikatu Typu planowane jest w latach 2022-2025.
Natomiast CJ-2000, którego demonstrator ma być gotowy ok. 2022, będzie napędzał nowy samolot szerokokadłubowy, opracowany wspólnie z Rosjanami. Ma on przewozić 300 pasażerów na odległość 5 tys. km, i obsługiwać połączenia krajowe na terenie ChRL. Jego pierwszy lot ma odbyć się w 2021. Zakończenie procesu certyfikacyjnego to lata 2022-2023, a rozpoczęcie produkcji seryjnej – 2025. CJ-2000 ma uzyskać certyfikat w 2025-2030, tak więc pierwsze samoloty będą zapewne napędzane silnikami rosyjskimi.