Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Bell 525 oblatany

Lotnictwo cywilne, 03 lipca 2015

W zakładach w Amarillo oblatano prototyp śmigłowca Bell 525 Relentless.

Bell 525 Relentless to największy cywilny statek powietrzny, jaki został skonstruowany i wyprodukowany przez Bell Helicopter / Zdjęcie: Bell Helicopter

Wczoraj w zakładach koncernu Bell Helicopter w Amarillo w stanie Teksas w powietrze wbił się pierwszy prototyp śmigłowca model 525 Relentless (Nieugięty). Jest to zarazem największy cywilny statek powietrzny, jaki został skonstruowany i wyprodukowany przez przedsiębiorstwo z Teksasu. Jego narodziny anonsowano podczas wystawy Heli-Expo w 2012 (Heli-Expo 2015: Postępy nowych Belli , 2015-03-05).

– Bell 525 sprawował się nadzwyczaj dobrze – powiedział Troy Caudill, pilot doświadczalny Bell Helicopter. – Pierwszy lot rozpoczął się od próbnego kołowania i manewrowania na ziemi. Następnie przeszliśmy do zawisu i wykonaliśmy podczas niego różne manewry. Potem sprawdziliśmy własności pilotażowe śmigłowca przy małej prędkości i podmuchach wiatru dochodzących do 37 km/h – dodał Jeff Greenwood, drugi z pilotów doświadczalnych.

Maksymalna masa startowa Bella 525 wynosić ma 9072 kg, a z ładunkiem na zawiesiu zewnętrznym – 9524 kg. Zespół napędowy stanowią dwa silniki turbowałowe General Electric CT7-2F1 o mocy 1320 kW każdy, wyposażone w elektroniczny układ sterowania FADEC, poruszające pięciołopatowy wirnik nośny z kompozytowymi łopatami i czterołopatowe śmigło sterujące. Relentless ma rozwijać prędkość ponad 285 km/h. Zasięg obliczeniowy to ponad 920 km, a pułap praktyczny – 6100 m.

Relentless ma być zdolny do wykonywania startów i lądowań według procedur w kategorii A, z lotnisk dla śmigłowców, przy maksymalnej masie startowej. Moc zespołu napędowego ma umożliwić wykonanie bezpiecznego startu w przypadku awarii jednego z silników.

Wyposażenie kabiny załogi stanowi awionika glass cockpit Garmin G5000H i cztery 12-calowe kolorowe wskaźniki ciekłokrystaliczne, służące do prezentacji parametrów lotu i instalacji pokładowych. Dwaj piloci mają także do dyspozycji dwa ekrany dotykowe, służące do sterowania funkcjami awioniki i system komend głosowych Telligence.

Pierwszy lot Bella 525 rozpoczął się od próbnego kołowania i manewrowania na ziemi. Następnie piloci przeszli do zawisu i wykonali w jego trakcie niego różne manewry

W kabinie Bella 525 nie zabudowano klasycznych drążków sterowniczych, lecz drążki boczne. Dźwignie skoku ogólnego są umieszczone w przedniej części podłokietników foteli. Fotel może być nie tylko przesuwany do przodu lub do tyłu, ale także obracany, co znacznie ułatwia ewakuację. Śmigłowiec ma potrójny układ sterowania lotem fly-by-wire, z komputerem produkcji BAE Systems, opracowanym na bazie doświadczeń zdobytych podczas projektowania przemiennopłatów V-22 Osprey i AW609 (Heli-Expo 2015: Rusza produkcja AW609, 2015-03-04).

Dotychczas Bell podpisał listy intencyjne dotyczące zamówienia ponad 60 śmigłowców Relentless. Wiropłat ten będzie używany przede wszystkim do transportu pracowników na morskie platformy wiertnicze, przewożąc 16 lub 20 osób. Do innych zadań należeć mają utrzymanie porządku publicznego, transport chorych, poszukiwania i ratownictwo oraz przewóz niezwykle ważnych osobistości (VVIP-ów).

W programie prób w locie wezmą udział jeszcze 4 śmigłowce. 2 z nich zostaną oblatane w bieżącym roku, a kolejne 2 – w przyszłym. Zakończenie procesu certyfikacji i dostawy pierwszych seryjnych wiropłatów zaplanowano w 2017. Cena jednostkowa Bella 525 szacowana jest na 20-24 mln USD (76-91 mln zł).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.