Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwszy seryjny AW189 oblatany

Lotnictwo cywilne, 10 października 2013

Dziś w wytwórni w Vergiate w powietrze wzbił się pierwszy seryjny śmigłowiec AgustaWestland AW189.

Pierwszy seryjny AW189, oblatany dzisiaj w zakładach w Vergiate / Zdjęcia: AgustaWestland

AW189 jest cywilną odmianą AW149, proponowanego Siłom Zbrojnym RP w konkursie na śmigłowce wsparcia bojowego i zabezpieczenia (Trzy oferty w przetargu na śmigłowce, 2013-05-22). Wiropłat ma być przeznaczony głównie do transportu osób na morskie platformy wiertnicze, zajmujące się eksploatacją złóż ropy naftowej i gazu ziemnego.

Maksymalna masa startowa AW189 wynosić ma 8 t.  W kabinie, o długości 3,4 m, szerokości 2,4 m i wysokości 1,4 m, mieścić się będzie 16-18 pasażerów, a załoga złożona będzie z 1-2 pilotów.  Oprócz tego do dyspozycji jest bagażnik o pojemności 2,4 m3.

Zespół napędowy AW189 stanowią dwa silniki turbinowe General Electric GE CT7-2E1 z układem FADEC i integralnym separatorem cząstek na wlocie, rozwijające moc 2000 KM każdy. Dzięki nim śmigłowiec ma rozwijać prędkość przelotową 267-278 km/h. Pojemność zbiorników paliwa wynosi 2068 l.

Z 18 pasażerami na pokładzie (o masie 100 kg każdy) i zapasem paliwa umożliwiającym powrót do bazy oraz rezerwą na 30 min lotu, AW189 ma być zdolny do pokonania dystansu 204 km. W przypadku zabrania na pokład 16 osób, zasięg śmigłowca ma wzrastać do 260 km, a przy 12 podróżnych – do 370 km.

Dwa przedseryjne AW189 (AW189 w powietrzu, 2011-12-22) biorą obecnie udział w próbach wyposażenia służącego m.in. do wykonywania misji poszukiwawczo-ratowniczych. Oblatany dziś śmigłowiec trafi do floty towarzystwa Bristow Helicopters Ltd. przed końcem br. Jego przeznaczeniem będzie transport ludzi i ładunków na platformy wiertnicze na Morzu Północnym.

Obecnie w Vergiate odbywa się montaż kolejnych 2 AW189. Oprócz tego trwają prace przy budowie drugiej linii montażowej w zakładach AgustaWestland w Yeovil w W. Brytanii. Wytworzone tam wiropłaty będą dostarczone brytyjskim służbom ratowniczym. Do końca br. AW189 ma uzyskać Certyfikaty Typu EASA / FAA Part 29.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra