Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wydała Certyfikat Typu dla śmigłowca AgustaWestland AW189 w wersji poszukiwawczo-ratowniczej (SAR).
Wydanie dokumentu przez europejskie władze lotnicze umożliwia rozpoczęcie dostaw śmigłowców AW189 w wersji poszukiwawczo-ratowniczej (SAR), przeznaczonych dla Wielkiej Brytanii (Brytyjski SAR dla Bristow Helicopters, 2013-03-27). Wiropłaty, które będą eksploatowane przez Maritime and Coastguard Agency (straż wybrzeża), zostaną wyposażone w podwójną wciągarkę, radiolokator poszukiwawczy, układ obserwacji w podczerwieni, reflektor poszukiwawczy, układ sterowania lotem z oprogramowaniem umożliwiającym wykonywanie misji SAR i dodatkowe urządzenia łączności.
Wersja poszukiwawczo-ratownicza AW189 ma maksymalną masę do startu wynoszącą 8600 kg, co pozwala na przenoszenie dodatkowego wyposażenia. Kabina o pojemności 11,2 m3 mieści 2 pary noszy i 6 foteli dla poszkodowanych oraz 2 ratowników. Za nią znajduje się przedział bagażowy, o pojemności 2,4 m3, dostępny z wnętrzakabiny.
Śmigłowiec rozwija maksymalną prędkość 287 km/h. Długotrwałość lotu, z dodatkowymi zbiornikami paliwa, to 5 h 40 min, a zasięg maksymalny - 1111 km.
AW189 spełnia wymagania stawiane przez przepisy EASA / FAA Part 29 i JAR OPS 3 / EU-OPS (Pierwszy seryjny AW189 oblatany, 2013-10-10). Obecnie śmigłowce tego typu użytkowane są w Europie, Azji i na Bliskim Wschodzie, przez towarzystwa Bristow, Weststar Aviation Services, LCI, Gulf Helicopters (Gulf Helicopters eksploatują AW189, 2014-12-11) i Bel Air.