Wczoraj ok. 20:00 GMT cztery samoloty F-16 lotnictwa wojskowego Izraela atakowały cele w syryjskiej prowincji Latakia. Według MO FR, w trwających ok. 9 minut dwóch atakach użyły one bomb kierowanych GBU-39. Leciały na stosunkowo niewielkiej wysokości, by utrudnić wykrycie przez środki rozpoznania syryjskiej obrony powietrznej.
Wcześniej, o 20:31 GMT z bazy Hmejmim wystartował samolot rozpoznania i walki radioelektronicznej WKS FR Ił-20. Poleciał on nad prowincję Idlib, gdzie aktywnie operują jeszcze grupy antyrządowych rebeliantów. Po blisko półtorej godziny samolot znalazł się nad Morzem Śródziemnym, w rejonie operowania izraelskich F-16. Leciał na wysokości ok. 5 km, podchodząc do lądowania w Hmejmim.
W ten sposób rosyjski Ił-20 znalazł się blisko izraelskich F-16, których atak usiłowała odeprzeć syryjska obrona przeciwlotnicza. Jeden z wystrzelonych pocisków – kompleksu S-200, o 22:07 omyłkowo trafił rosyjski samolot, stanowiący znacznie większy cel dla naprowadzanego radiolokacyjnie pocisku.
Przedstawiciele MO FR informują, że Izrael nie poinformował w odpowiednim czasie o planowanym ataku. Gorącą linią informacja dotarła do Rosjan dopiero na niecałą minutę przed pierwszym uderzeniem. Nie dało to szansy na oddalenie samolotu Ił-20 od rejonu operowania F-16.
- Izraelskie samoloty zrzucały bomby w rejonie działania francuskiej fregaty Auvergne [według niektórych źródeł prowadziła ona ostrzał rakietowy] i niedaleko od podchodzącego do lądowania Ił-20 WKS FR. (...) Izraelscy piloci nie mogli nie widzieć lecącego nad nimi rosyjskiego samolotu. (...) Oceniamy te prowokacyjne działania jako wrogie. Pozostawiamy sobie prawo do adekwatnych działań odwetowych – powiedział gen. Igor Konaszenkow z MO FR (Pierwsza misja Auvergne, 2017-08-23).
Przez kilka godzin po utracie łączności z samolotem Ił-20 uznawano go za zaginiony. Podobnie jak 15 osób, które nim leciały. Dziś rano MO FR poinformowało, że samolot rozbił się ok. 27 km od wybrzeży Syrii, a wszyscy, którzy nim lecieli, zginęli.
Zestrzelony samolot to Ił-20M nr rej. RF-93610, nr ser. 173011504.