Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Gripen E z Meteorami

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, Przemysł zbrojeniowy, 13 listopada 2018

Szwedzki koncern Saab poinformował, że w październiku pierwszy prototyp szwedzkiego wielozadaniowego samolotu bojowego Gripen E (nr takt. 39-8) wykonał pierwszy lot z 2 kierowanymi pociskami rakietowymi powietrze-powietrze dalekiego zasięgu MBDA Meteor. Start i lądowanie odbyły się na przyzakładowym lotnisku w Linköping w Szwecji.

Prototyp Gripena E z 2 kpr p-p dalekiego zasięgu MBDA Meteor / Zdjęcie: Saab Aerospace

Samolot nadal lata tak płynnie, jak widzieliśmy to podczas wszystkich prób w locie z podwieszeniami. Naprawdę nie mogę się doczekać kolejnych prób w locie, przybliżających nas do zakończenia integracji uzbrojenia. Meteor sprawia, że Gripen E ma niezwykłe zdolności podczas panowania w powietrzu – powiedział pilot doświadczalny Gripena Robin Nordlander (Gripen E odpala IRIS-T, 2018-10-26).

Naprowadzany aktywnie radiolokacyjnie Meteor może być używany w każdych warunkach atmosferycznych w celu zwalczania szerokiej gamy celów, od wielozadaniowych samolotów bojowych aż po niewielkie bezzałogowe statki powietrzne i pociski manewrujące. Pocisk jest wyposażony w łącze informacyjne i jest przystosowany do spełnienia wymagań operowania w środowisku sieciocentrycznym.

Masa Meteora to 190 kg, długość – 3,7 m, a średnica – 178 mm. Pocisk napędzany jest silnikiem strumieniowym na paliwo stałe, ze zmiennym przepływem, który zapewnia mu napęd przez cały czas lotu do przechwytywanego celu, co daje mu większą strefę rażenia w porównaniu z jakimkolwiek innym kpr p-p. W celu zapewnienia całkowitego zniszczenia celu pocisk jest wyposażony w zapalnik uderzeniowy i zapalnik zbliżeniowy oraz odłamkową głowicę bojową, która detonuje po uderzeniu w cel lub w optymalnym punkcie przechwycenia.

Meteor został opracowany przez MBDA, aby spełnić wymagania sześciu krajów: Wielkiej Brytanii, Niemiec, Włoch, Francji, Hiszpanii i Szwecji. Do jego przenoszenia przystosowane są samoloty Gripen C/D i Rafale, a obecnie jest integrowany z Eurofighterem, Gripenem E i F-35 (Rafale F3R gotowy do służby, 2018-11-09, Eurofighter odpala 2 Meteory, 2017-04-28).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.