Szwedzki koncern Saab poinformował, że w październiku pierwszy prototyp szwedzkiego wielozadaniowego samolotu bojowego Gripen E (nr takt. 39-8) wykonał pierwszy lot z 2 kierowanymi pociskami rakietowymi powietrze-powietrze dalekiego zasięgu MBDA Meteor. Start i lądowanie odbyły się na przyzakładowym lotnisku w Linköping w Szwecji.
Samolot nadal lata tak płynnie, jak widzieliśmy to podczas wszystkich prób w locie z podwieszeniami. Naprawdę nie mogę się doczekać kolejnych prób w locie, przybliżających nas do zakończenia integracji uzbrojenia. Meteor sprawia, że Gripen E ma niezwykłe zdolności podczas panowania w powietrzu – powiedział pilot doświadczalny Gripena Robin Nordlander (Gripen E odpala IRIS-T, 2018-10-26).
Naprowadzany aktywnie radiolokacyjnie Meteor może być używany w każdych warunkach atmosferycznych w celu zwalczania szerokiej gamy celów, od wielozadaniowych samolotów bojowych aż po niewielkie bezzałogowe statki powietrzne i pociski manewrujące. Pocisk jest wyposażony w łącze informacyjne i jest przystosowany do spełnienia wymagań operowania w środowisku sieciocentrycznym.
Masa Meteora to 190 kg, długość – 3,7 m, a średnica – 178 mm. Pocisk napędzany jest silnikiem strumieniowym na paliwo stałe, ze zmiennym przepływem, który zapewnia mu napęd przez cały czas lotu do przechwytywanego celu, co daje mu większą strefę rażenia w porównaniu z jakimkolwiek innym kpr p-p. W celu zapewnienia całkowitego zniszczenia celu pocisk jest wyposażony w zapalnik uderzeniowy i zapalnik zbliżeniowy oraz odłamkową głowicę bojową, która detonuje po uderzeniu w cel lub w optymalnym punkcie przechwycenia.
Meteor został opracowany przez MBDA, aby spełnić wymagania sześciu krajów: Wielkiej Brytanii, Niemiec, Włoch, Francji, Hiszpanii i Szwecji. Do jego przenoszenia przystosowane są samoloty Gripen C/D i Rafale, a obecnie jest integrowany z Eurofighterem, Gripenem E i F-35 (Rafale F3R gotowy do służby, 2018-11-09, Eurofighter odpala 2 Meteory, 2017-04-28).