Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Prezentacja Gripena E

Lotnictwo wojskowe, 19 maja 2016

Wczoraj Saab zaprezentował pierwszy prototyp nowego samolotu wielozadaniowego Gripen E.

Saab zdobył dotychczas zamówienie na 96 Gripenów E/F, od wojsk lotniczych Szwecji i Brazylii / Zdjęcie: Saab

W zakładach Saaba w Linköping zaprezentowano wczoraj pierwszy prototyp samolotu wielozadaniowego Gripen E (oznaczanego także jako Gripen NG). W ceremonii udział wzięło ponad 500 gości, w tym minister obrony Szwecji Peter Hultqvist, szef sztabu Flygvapnet (wojsk lotniczych Szwecji) Mats Helgesson, dowódca Força Aérea Brasileira (wojsk lotniczych Brazylii) gen. Bryg. Nivaldo Luiz Rossato oraz przedstawiciele Saaba: szef rady nadzorczej Marcus Wallenberg, prezes Håkan Buskhe i szef działu lotniczego Ulf Nilsson.

W porównaniu z protoplastą Gripen E ma przekonstruowane wloty powietrza do silnika i koło podwozia przedniego o większej średnicy. Podwozie główne jest chowane w skrzydłach, co zapewnia zwiększenie masy paliwa w zbiornikach kadłubowych do 3400 kg. Obliczeniowa maksymalna masa startowa Gripena E wynosi 16,5 t, a masa własna samolotu pustego – 8 t. Pod kadłubem zabudowane są dwa dodatkowe węzły podwieszeń. Łącznie jest ich 10. Część ogonowa kadłuba także została przekonstruowana, w celu umożliwienia zabudowania silnika General Electric F414G-39E, o ciągu 98 kN. Pozwala on Gripenowi E na rozwinięcie prędkości maksymalnej M2 na dużej wysokości, bez konieczności używania dopalacza.

Głównymi nowymi elementami wyposażenia Gripena E są radiolokator z anteną fazowaną Selex ES Raven ES-05 (Zmodernizowany radar dla Gripena, 2015-04-28), termolokacyjny układ śledzenia i namierzania Selex Skyward-G, układ identyfikacji swój-obcy (IFF) i układ samoobrony ELST, który steruje odpalaniem flar (i opcjonalnie dipoli), a także zapewnia ochronę przed odpalonymi kierowanymi pociskami rakietowymi ziemia-powietrze i powietrze-powietrze.

Pierwszy przedseryjny Gripen E ma wzbić się w powietrze przed końcem br. Samolot, oznaczony jako 39-8, przeznaczony będzie przede wszystkim do prób płatowca i układu sterowania lotem. Obecnie w zakładach w Linköping trwa produkcja dwóch kolejnych prototypowych Gripenów E. Kolejny samolot zostanie wyprodukowany dla potrzeb Brazylijczyków. Po ok. rocznych próbach w Szwecji zostanie przebazowany do zakładów Embraera w Gavião Peixoto.

Dotychczas na zakupów nowych Gripenów zdecydowały się Flygvapnet, które zamówiły 60 samolotów jednomiejscowych. Mają one osiągnąć całkowitą zdolność operacyjną w 2023. Natomiast Brazylia postanowiła nabyć 28 Gripenów E i 8 dwumiejscowych Gripenów F Uzbrojenie brazylijskich Gripenów, 2015-08-14. Szefowie Saaba zakładają, że uda im się znaleźć nabywców na 400-450 Gripenów NG. Jako potencjalni klienci postrzegane są wojska lotnicze Belgii, Bułgarii, Kolumbii, Finlandii, Indii, Słowacji i Szwajcarii (Wznowienie szwajcarskiego przetargu?, 2016-02-26, Następcy belgijskich F-16, 2016-02-15, 7 konkurentów w programie HX , 2015-12-23 ).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.