Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Argentyńskie SEM w służbie już latem

Lotnictwo wojskowe, 23 stycznia 2020

Argentyńskie media poddały w wątpliwość deklarowany termin (rok bieżący) przywrócenia do służby w powietrzu floty francuskich samolotów myśliwsko-szturmowych Super Etendard Modernise (SEM) w składzie Aviacion Naval (lotnictwa morskiego Argentyny), ze względu na przekroczony okres bezpiecznej eksploatacji ich foteli wyrzucanych zero-zero typu Martin Baker CM6. Są one produktem francusko-brytyjskiej spółki SMBF  (Safran – Martin-Baker-France) i pochodzą z lat 1960.

Debata o ryzykowaniu życia pilotów morskich przewaliła się przez łamy prasy argentyńskiej w styczniu 2020, trafiając w krytycyzm społeczeństwa,  które ma w pamięci zaniedbania techniczne, jakie doprowadziły do słynnej katastrofy okrętu podwodnego ARA San Juan w listopadzie 2017.  Obecnie wybrana grupa lotników morskich wznawia nawyki na jedynym symulatorze Super Etendarda, zainstalowanym w bazie Comandante Espora w pobliżu miasta Bahia Blanca w departamencie Buenos Aires, ponieważ z powodów technicznych dziesiątka samolotów pozostałych z 14 Super Etendardów od 2013 została uziemiona z braku części zamiennych.

Argentyńskie Super Etendardy z 2e Esquadrilla Aeronaval de Ataque były bohaterami majowego starcia z brytyjską Royal Navy o Falklandy/Malwiny na Południowym Atlantyku w maju 1982. Pięć samolotów uzbrojonych w pięć pocisków przeciwokrętowych Exocet zatopiło wówczas dwa okręty brytyjskiej marynarki wojennej. Już po wojnie Argentyńczycy otrzymali z Francji pozostałe z 14 zamówionych myśliwców. Innym pozafrancuskim użytkownikiem bojowym tych maszyn było lotnictwo Iraku w wojnie z Iranem (jeden z pożyczonych samolotów został zestrzelony w 1985).

W marynarce francuskiej zmodernizowane Super Etendardy Modernise (SEM) – do niedawna podstawowe pokładowe samoloty szturmowe, operujące z lotniskowca Charles de Gaulle (Operacja Foch, 2020-01-23)– zostały ostatecznie wycofane ze służby latem 2016. Pozwoliło to Argentynie rozpocząć w 2017 negocjacje zmierzające do zakupu 5 ex-francuskich Super Etendardów Modernise, 8 silników, symulatora i potężnego zapasu części zamiennych oraz narzędzi eksploatacyjnych. Wszystko zostało wycenione na 12,55 mln euro lub 15, 3 mln ówczesnych USD. Samoloty dostarczono w maju 2019 do bazy 2e Esquadrilla Aeronaval de Ataque z myślą o odtworzeniu operacji lotniczych Super Etendardów w Argentynie. Najpierw w hangarze bazy Comandante Espora – historycznym centrum lotnictwa morskiego Argentyny – uruchomiono symulator. Siłami warsztatów technicznych lotnictwa marynarki pierwsze 3 SEM z partii dostarczonej z Francji mają zostać przywrócone do lotów operacyjnych wiosną – latem br. Dwa pozostałe mają służyć jako dostawcy nowych podzespołów dla stopniowo restaurowanych starszych argentyńskich Super Etendardów. Jednym z pierwszych decydentów zapoznających się z walorami francuskiego symulatora był prezydent Mauricio Macri w grudniu 2019. Potem wybuchła prasowa afera z tracącymi trwałość użytkową ich fotelami wyrzucanymi …

5 ex-francuskich Super Etendardów Modernise z numerami  1, 31, 41, 44, 51 zostało w maju 2019 dostarczonych do bazy Avicion Naval Comandante Espora pod Bahia Blanca. Trzy w najlepszym stanie mają rozpocząć loty latem 2020 / Zdjęcia: Comando de lat Aviaciaon Naval Argentina

Jak się dowiedzieliśmy w Argentynie,  ładunki inicjujące pracę silników rakietowych foteli Martin Baker CM6 w argentyńskich myśliwcach istotnie przekroczyły okres swojej przydatności eksploatacyjnej. Aviacion Naval miało z tym problem, tym większy, że Brytyjczycy, którzy nimi dysponują, nie chcieli ich sprzedać Argentynie. Okazało się, że poradzono sobie z tym kupując wszystkie potrzebne elementy poprzez spółki włoskie, z sympatią rządu Italii (wielu Argentyńczyków ma włoski rodowód). Brytyjczycy nie zdołali zablokować tej transakcji. I wszystko wskazuje na to, że latem – zgodnie z zapowiedziami lotnictwa marynarki – znów ujrzymy w powietrzu argentyńskie Super Etendardy w nowym wariancie Modernise, czyli SEM (Super Etendardy Modernizé w Argentynie, 2019-05-13).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.