Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Porozumienie PLL LOT i ICM

Lotnictwo cywilne, 06 marca 2020

Polskie Linie Lotnicze LOT podpisały list intencyjny o współpracy z Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego (ICM) w zakresie zastosowania rozwiązań z obszaru sztucznej inteligencji (AI), analizy wielkich zbiorów danych z wykorzystaniem komputerów o wysokiej mocy obliczeniowej w optymalizacji operacji lotniczych.

Narzędzia ICM mają umożliwić PLL LOT m.in. wykorzystanie sztucznej inteligencji w planowaniu operacji lotniczych / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Porozumienie pomiędzy PLL LOT a ICM jest przykładem praktycznego zastosowania  wyników badań i najnowszych metod matematyczno-informatycznych w obszarze funkcjonowania linii lotniczych. Pierwsze możliwe wspólne inicjatywy to wsparcie PLL LOT w zakresie prognozowanej obsługi technicznej, głównie dla siatki połączeń samolotów rodziny Boeing 787 Dreamliner oraz wykorzystania sztucznej inteligencji w planowaniu operacji lotniczych. Zakres współpracy obejmuje również szereg aktywności edukacyjnych (szkoleń, seminariów, konferencji naukowo-dydaktycznych), a w przyszłości zorganizowanie specjalistycznych studiów obejmujących zagadnienia obliczania i modelowania procesów w sektorze lotniczym.

Nowe technologie pozyskiwania i analizowania danych wspomagają procesy transformacji cyfrowej w wielu gałęziach gospodarki. Są one szczególnie istotne w branży lotniczej, w której  kluczowym czynnikiem sukcesu jest dążenie do osiągnięcia najwyższego poziomu skuteczności operacyjnej. Jestem przekonany, że rozwiązania z obszaru analityki predykcyjnej będą skutecznym wsparciem rozwoju naszej linii w działalności operacyjnej – stwierdził członek zarządu PLL LOT ds. operacyjnych Maciej Wilk.

Zaawansowane prace nad sztuczną inteligencją będą obejmować dane z Systemu Optymalizacji Globalnego Transportu Lotniczego (ang. Global Air Transport Optimisation, GATO) oraz Systemu Nagłych Sytuacji Alarmowych w Czasie Rzeczywistym (ang. Emergency Squawk Detection System). Obydwie aplikacje ICM to rozwiązania już wdrożone i ciągle rozwijane w ścisłym partnerstwie z agencją ONZ – Międzynarodową Organizacją Lotnictwa Cywilnego (ICAO, Cyfrowa wieża na lotnisku Bedfordshire, 2018-12-14, Niebo nowej generacji , 2016-07-26).

GATO to kompletne zasoby cyfrowe globalnego systemu przewozów lotniczych oraz narzędzie optymalizacji przewozów. ICM opracował już pięć modułów analitycznych aplikacji: Linie Lotnicze, Lotniska, Kraje, Trasy, Wolności Lotnicze (ang. Airline, Airport, Country, Route, Air Freedoms) i przygotowuje dwa kolejne – modele predykcji oparte na AI i uczeniu maszynowym –  Rentowność Połączeń i Analizy Różnych Scenariuszy Siatki Połączeń (ang. Route Profitablity i Scenario Analysis). Projekt GATO od 2015 jest stale rozwijany we współpracy z ICAO. Dotychczasowe wyniki oparte są na kompletnym repozytorium danych (ang. Air Traffic Big Data) zawierającym miliardy zapisów przewozów pasażerskich z ostatnich 8 lat.

System Nagłych Sytuacji Alarmowych w Czasie Rzeczywistym służy do wykrywania lotniczych sygnałów alarmowych w czasie rzeczywistym; celem aplikacji jest monitorowanie i zbieranie sygnałów o niebezpieczeństwie, wysyłanych przez samoloty (w szczególności squawk 7500, 7600 i 7700).

Rok 2020 na Uniwersytecie Warszawskim rozpoczęliśmy od wyróżnienia dla najlepszego uniwersytetu badawczego w Polsce. Jestem przekonany, że kształcenie analityków lotnictwa to kolejny, przełomowy krok w realizacji misji uczelni w obszarze nauki i gospodarki opartej o wielkie dane. ICM – jako centrum doskonałości w superkomputingu, wielkich danych i sztucznej inteligencji – prowadzi już dwa elitarne projekty dydaktyczne: kurs Omics Data Science w obszarze medycyny i biologii opartej o tzw. dane omiczne czyli genomikę, proteomikę, metabolomikę i wiele innych; oraz studia II stopnia z Inżynierii Obliczeniowej. Bliska współpraca z PLL LOT to kolejny, bardzo praktyczny wymiar kształcenia na UW – dodał dyrektor ICM dr Marek Michalewicz (LOT rozszerza ofertę z Rzeszowa, 2020-02-10).

ICM poza obszarem lotnictwa z wykorzystaniem aplikacji GATO czy zaangażowania w program poprawy wydajności i bezpieczeństwa transportu SESAR, realizuje szereg projektów w obszarach: diagnostyki medycznej, numerycznego prognozowania pogody czy modelowania procesów społecznych. W domenie usług typu High Performance Computing i usług chmurowych, ICM wspomaga ok. 1000 użytkowników z całej Polski korzystających z superkomputerów i infrastruktury obliczeniowej, sieciowej oraz przechowywania wielkich danych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.