Podczas wizyty w zakładzie Dassault Aviation w Seclin 19 listopada br. francuska minister obrony Florence Parly ogłosiła, że rząd w Paryżu wkrótce zamówi nowe morskie samoloty patrolowe (fr. Avions de Surveillance et d’Intervention Maritime, AVSIMAR) Albatros, których konstrukcja będzie oparta na odrzutowcu klasy biznes Dassault Falcon 2000LXS (Falcon 2000LXS w Modlinie, 2020-02-28).
Wstępne zamówienie ma dotyczyć 7 samolotów, z których 3 pierwsze mają być dostarczone w 2025. Docelowo, do początku lat 2030. Aviation Navale (lotnictwo francuskiej marynarki wojennej) ma pozyskać 12 Albatrosów. Producent ma zapewnić wsparcie ich eksploatacji przez 10 lat, przy wskaźniku dostępności na poziomie 80%. Całkowita wartość zakupu i usług szacowana jest na 1,3 mld euro.
Albatrosy mają wykonywać zadania ochrony granic lądowych i morskich i wyłącznych stref ekonomicznych i łowisk, wykrywania zanieczyszczenia środowiska naturalnego, zwalczania handlu ludźmi oraz służyć do poszukiwań i ratownictwa na morzu.
Wyposażenie samolotów stanowić ma wieloczynnościowy radar morski Thales SearchMaster, zabudowany pod przednią częścią kadłuba i głowica optoelektroniczna Safran Euroflir, wysuwana spod ogonowej części kadłuba, a także duże okna obserwacyjne, zestawy dla rozbitków i dedykowane urządzenia łączności, opracowane m.in. przez Naval Group. Długotrwałość lotu Albatrosów wynosić ma 8 godzin, a zasięg – 5370 km.
Płatowiec pierwszego Albatrosa zostanie wyprodukowany we Francji. Pozostałe zostaną wytworzone w zakładach Dassault Reliance Aerospace w Nagpur w Indiach, jako część umów offsetowych związanych ze sprzedażą wielozadaniowych samolotów bojowych Rafale do tego kraju (Pierwszy Rafale dla BVS, 2019-10-08). Wyposażenie wszystkich 12 Albatrosów zostanie zabudowane we Francji.
Nowe samoloty mają zastąpić w służbie 8 Dassault Falcon 50 M z Flottille 24F, stacjonujących w bazie Lann-Bihouéi 5 Dassault Falcon 200 Guardian z Flottille 25F, stacjonujących w bazach Numea i Tahiti-Faa'a.