Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Jeszcze o amerykańskim budżecie

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 18 grudnia 2009

Mimo podpisania przez prezydenta Obamę dokumentów, pozwalających na rozpoczęcie finansowania sił zbrojnych od początku bieżącego roku budżetowego, czyli od 1 października, formalnie ustawa budżetowa nie została jeszcze przyjęta. Parlamentarzyści spierają się jeszcze o szczegóły części programów zbrojeniowych.

Po raz kolejny wygranym planowania budżetowego w USA okazał się Boeing i jego zakłady, produkujące ciężkie transportowce. C-17 Globemaster III wydaje się być nieśmiertelny… / Zdjęcie: USAF

16 grudnia ustawa budżetowa została zaakceptowana przez Izbę Reprezentantów. Co prawda przyjęte zapisy są wynikiem kompromisów z kongresmanami, jednak nie musi to oznaczać szybkiego i automatycznego przegłosowania przez nich identycznego dokumentu. Wiele resortów czeka jeszcze na przyjęcie ich budżetów, choć podobnie jak departament obrony, mają zapewnione finansowanie bieżącej działalności.

Najważniejszymi zmianami, w stosunku do już ogłoszonego i obowiązującego projektu (zobacz: Amerykański budżet obronny na 2010), jest wyasygnowanie dodatkowych 2,5 mld USD na zakup 10 samolotów transportowych C-17 Globemaster III. Pentagon już od kilku lat nie chce samolotów, jednak co roku linia produkcyjna Boeinga jest ratowana przez parlamentarzystów - budowa maszyn zapewnia pracę wielu osobom aż w 10 stanach.

Po negocjacjach między członkami obu izb amerykańskiego parlamentu, zmniejszono natomiast nakłady na alternatywny silnik F136 dla myśliwców F-35, z 560 do 465 mln USD (całość programu, atakowanego przez Pentagon pochłonie ok. 5 mld USD).

Ograniczono również wydatki na kontynuowanie prac nad śmigłowcami prezydenckimi VH-71. Zamiast proponowanych przez część członków Izby Reprezentantów 485 mln USD na doprowadzenie do stanu gotowości operacyjnej 5 istniejących prototypów, ostatecznie podatnicy zapłacą jedynie 130 mln, głównie na utrzymanie i rozwinięcie opracowanych technologii.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.