17 marca br. Komenda Główna Straży Granicznej poinformowała o uruchomieniu otwartego postępowania przetargowego na zakup dwóch takich samych samolotów rozpoznawczo-patrolowych, wyposażonych w system obserwacji lotniczej do ochrony granicy państwowej, najlepiej napędzanych dwoma silnikami turbowentylatorowymi.
Oferowane samoloty mają być fabrycznie nowe i wyprodukowane nie wcześniej niż w 2022. Mają być wyposażone w fabrycznie nowe i wyprodukowane nie wcześniej niż w 2022 systemy: obserwacji lotniczej, AIS (automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych) oraz telefonii satelitarnej z dostępem do szerokopasmowego Internetu.
Maksymalna masa startowa ma wynosić od 4700 do 5000 kg, a ładowność użyteczna co najmniej 590 kg. W kabinie ma znaleźć się miejsce dla 5 osób, w tym pilota, 2 operatorów systemów pokładowych i 2 dodatkowych członków misji.
Choć w specyfikacji określono, że preferowany jest napęd dwusilnikowy turbowentylatorowy, to do przetargu mogą też zostać zgłoszone jednosilnikowe samoloty turbośmigłowe, ale będzie to oznaczało automatyczną utratę 20% punktów w ocenie komisji przetargowej. Pozostałymi kryteriami wyboru podlegającymi ocenie ma być cena (60%) i maksymalny ciężar załadowania (20%).
Oferowane samoloty muszą być certyfikowane do wykonywania lotów VFR i IFR zarówno w dzień jak i w nocy oraz lotów w znanych warunkach oblodzenia, a także muszą być dopuszczone do wykonywania lotów przy zredukowanych minimach separacji pionowej (RVSM).
Poza możliwością realizacji zadań nad obszarami morskimi (w granicy polskich wód terytorialnych i strefy wyłączności gospodarczej) samoloty mają dysponować zestawami map elektronicznych całego terytorium państwa polskiego oraz województw i obszarów administracyjnych (o randze województw) przylegających do granicy lądowej z Polską i należących do krajów ościennych (Niemiec, Czech, Słowacji, Ukrainy, Białorusi, Litwy oraz Rosji). Zestaw map ma także obejmować wyłączne strefy ekonomiczne nad obszarami Morza Bałtyckiego wraz z wodami przybrzeżnymi Obwodu Kaliningradzkiego i Niemiec, a także wyłącznych stref ekonomicznych Portugalii (z wyłączeniem rejonu Azorów), Hiszpanii, Francji, Włoch, Grecji, Cypru, Malty i Senegalu.
Po dostawie samoloty mają zostać wyposażone przez KG SG w radiotelefony cyfrowe łączności służbowej Straży Granicznej zintegrowane z systemami łączności samolotów w celu prowadzenia łączności radiowej na kanałach SG.
Podmioty zainteresowane udziałem w postępowaniu mają czas na składanie ofert do 10 maja br. do godz. 11:00, natomiast rozstrzygnięcie ma nastąpić do 6 września br. Realizacja zamówienia ma nastąpić do 16 miesięcy od daty zawarcia umowy, jednak nie później niż do 10 grudnia 2024. Zamówienie nie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej.
Nowe samoloty mają dołączyć do aktualnej floty powietrznej Straży Granicznej, składającej się z: 4 samolotów PZL-104MF Wilga 2000, 5 śmigłowców PZL Kania (z czego jednym wyłączonym z eksploatacji), zmodernizowanego śmigłowca PZL W-3AM Anakonda, śmigłowca patrolowego Airbus Helicopters H135, śmigłowca szkolnego Robinson R44 Raven II, samolotów M28 Skytruck i M20 Mewa, 2 samolotów obserwacyjno-rozpoznawczych ES-15 Stemme i 2 samolotów patrolowo-rozpoznawczychLet L-410UVP E-20, dostarczonych w listopadzie 2020 (Kania SG z pomocą Litwie, 2021-07-30, L 410 w służbie SG, 2020-11-06).