Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Letnia prezentacja T-95?

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 30 marca 2010

Forecast International przypomniała o możliwości ujawnienia przez Rosję nowego czołgu podstawowego, T-95, jeszcze latem bieżącego roku.

</span>Prezentowany T-90 będzie stanowił trzon przyszłych wojsk pancernych Rosji. Doniesienia o jego następcy, T-95, od lat bazują na informacjach o wyjątkowych, niespotykanych rozwiązaniach tej konstrukcji. Możliwym jest jednak również to, że będzie to kolejna modyfikacja pojazdów rodziny T-72 / Zdjęcie: Uralwagonzawod

Doniesienie FI nie jest wyjątkową informacją. Podobnie jak inne opracowania tej spółki, zajmującej się profesjonalnie badaniem rynków zbrojeniowych, lotniczych i energetycznych, oparte zostało na dostępnych, z reguły oficjalnych źródłach. Wpisuje się raczej w całą listę wiadomości, dotyczących nowego czołgu podstawowego Rosji, zapoczątkowaną w 1995, a jej wartość polega na tym, że po raz kolejny przypomina o pracach nad nową konstrukcją, prowadzonych za naszą wschodnią granicą.

Nowy czołg miał pierwotnie rozpocząć służbę już kilka lat temu. Opóźnienia - podobnie jak w przypadku innych programów zbrojeniowych Rosji - musiały wynikać z braku funduszy. Obecnie, kiedy problem ten nie jest już aż tak palący, przyczyny zwłoki mają prawdopodobnie podłoże techniczne.

Faktem jest jednak, że w ostatnim czasie kilkukrotnie awizowano zbliżającą się prezentację T-95. Dla przykładu rządowa agencja informacyjna RIA Novosti donosiła w lipcu ubiegłego roku, że ujawnienie konstrukcji nastąpi jeszcze w 2009, a produkcja seryjna powinna rozpocząć się w 2011 lub rok później. Informacja FI jest w tym świetle bardzo prawdopodobna (zobacz również: 261 czołgów T-90 w 2010?).

Zupełnie inaczej wygląda sprawa danych technicznych nowego czołgu. Rosjanie ich nie ujawniają. Podobnie jak miało to miejsce w przypadku czołgów, budowanych w czasach ZSRS, przy czym informacje prasowe, okazywały się potem nieprawdziwe. Przypomnijmy, że pierwsze doniesienia o T-72 mówiły o zastosowaniu pancerza warstwowego, a T-90 miał być wyposażony w działo kalibru 135 mm.

Tymczasem szczątkowe dane o T-95 mówią o zastosowaniu bezzałogowej wieży i działa kalibru 135, a nawet 152 mm, a więc rozwiązań pionierskich, w porównaniu do obecnie produkowanych czołgów podstawowych.

Biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia, związane np. z nowym samolotem PAK FA (zobacz: Drugi lot PAK FA), można przypuszczać, że rosyjski przemysł zbrojeniowy ma jeszcze ograniczone możliwości tworzenia zupełnie nowych konstrukcji, a zapowiedzi okazują się być przesadzone w stosunku do rzeczywistości. Prawdopodobnym jest więc, że prezentacja T-95 każe zweryfikować przynajmniej część oczekiwań, a sama konstrukcja - być może - będzie kolejną modyfikacją doskonale znanego i wiekowego już T-72.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.