Wczoraj, 28 kwietnia 2025, Airbus zawarł ostateczną umowę ze Spirit AeroSystems w sprawie nabycia aktywów przemysłowych związanych z produkcją dużych samolotów komercyjnych.
Na mocy umowy Airbus przejmie własność zakładów Spirit AeroSystems zlokalizowanych w: Kinston, Karolina Północna, USA (sekcje kadłuba A350); St. Nazaire we Francji (sekcje kadłuba A350); Casablance w Maroku (części A321 i A220); Wichita, Kansas, USA (pylony silników A220); Belfaście w Irlandii Północnej (skrzydła A220), a także w Belfaście w Irlandii Północnej (środkowa część kadłuba A220), chyba że Spirit AeroSystems znajdzie odpowiedniego nabywcę części zakładu, w której będzie prowadzona ta działalność.
Airbus przejmie również produkcję elementów skrzydeł samolotów A320 i A350 w szkockim Prestwick. Natomiast zakład Subang w Malezji Spirit AeroSystems zamierza sprzedać stronie trzeciej.
Kwota odszkodowania została dostosowana, zgodnie z postanowieniami wiążącej umowy o warunkach ogłoszonej 1 lipca 2024. Airbus otrzyma odszkodowanie w wysokości 439 mln USD od Spirit AeroSystems, z zastrzeżeniem pewnych korekt w momencie zamknięcia. Zamknięcie transakcji i oficjalne przeniesienie działalności planowane jest na trzeci kwartał br., po uzyskaniu zgód organów regulacyjnych i zakończeniu innych zwyczajowych procedur.
Airbus zawarł również memorandum o porozumieniu ze Spirit AeroSystems, na mocy którego Airbus zobowiązał się między innymi do udzielenia mu nieoprocentowanych linii kredytowych o łącznej kwocie 200 mln USD, które zostaną wykorzystane przez Spirit AeroSystems na wsparcie projektów Airbusa (Wyniki Airbusa za 2024 i prognoza na 2025, 2025-02-21, Zwolnienia w Spirit AeroSystems, 2024-05-19, Boeing chce przejąć Spirit AeroSystems, 2024-03-02).