Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Japonia bliżej F-35

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 10 listopada 2010

Ministerstwo obrony Japonii zdecydowało się wpisać środki na zakup myśliwców F-35 w projekt budżetu na 2012. Pomysł modernizacji posiadanych F-15 i zakupu F-2 został zarzucony.

</span>Mitsubishi F-2, w porównaniu do standardowego F-16, ma m.in. o 25% większą powierzchnię skrzydeł oraz większy nos kadłuba, kryjący radar ze skanowaniem fazowym. Mimo, że jest konstrukcją nowoczesną, uznano zakup dodatkowych samolotów tego typu za nieopłacalny / Zdjęcie: USAF

Wojska lotnicze Japonii wykorzystują ok. 375 myśliwców wielozadaniowych. Prawie 120 z nich to zmodernizowane, ale wiekowe modele rodziny F-4 Phantom II, zakupione w USA lub wyprodukowane na licencji. 180 egz. to głównie licencyjne F-15J/DJ, a pozostałe to F-2, czyli zmodernizowana i produkowana przez Mitsubishi odmiana F-16.

Ze względu na wprowadzanie przez Chiny do służby coraz bardziej nowoczesnych samolotów, głównie rodziny Su-27/30, uznano, że flota ta nie zapewnia już przewagi technologicznej. Stąd próby zakupu w USA myśliwców F-22. Niestety dla Tokio, nie zakończyły się one sukcesem (zobacz również: Japonia gotowa kupić zubożone F-22).

Jednocześnie program rozwojowy mniej zaawansowanych technicznie F-35 zanotował spore opóźnienia i wzrost kosztów. W związku z tym, jako rozwiązanie przejściowe, ministerstwo obrony rozważało zlecenie budowy dodatkowych F-2 (produkcja 94 samolotów właśnie się kończy) lub modernizację posiadanych F-15. Media donosiły również o wstępnym zainteresowaniu najnowszymi wariantami tych samolotów, jak również Super Hornetów i Eurofighterów.

Ostatecznie jednak resort obrony zdecydował, że rozwiązania przejściowe nie dadzą zdecydowanej poprawy potencjału technicznego, przy wysokich kosztach przedsięwzięcia.

Według agencji Kyoto, ministerstwo skierowało uwagę na zakup F-35 lub innego samolotu 5. generacji. To ostatnie zdanie nie otwiera jednak japońskiego rynku na rosyjskie PAK FA (T-50), ale pozostawia możliwość kontynuowania programu budowy rodzimego samolotu tego typu, mimo niejasnego statusu przedsięwzięcia.

Już w przyszłym roku z budżetu resortu zostanie wydana niewielka kwota na ocenę walorów Lightninga II, a we wstępnym projekcie preliminarza na 2012 zawarto większe sumy na rozpoczęcie procesu zakupu tych maszyn. Japonia zainteresowana jest zakupem 40 samolotów.

Jest to jednocześnie pozytywny odzew na amerykańskie próby zainteresowania F-35 Japonii. W grudniu ubiegłego roku kraj ten został zaproszony do programu budowy samolotu, bez gwarancji jego zakupu. Otworzyło to formalnie drogę japońskim zakładom zbrojeniowym do produkcji podzespołów dla kupowanych przez Tokio Lightningów II (kraj ten nie może eksportować broni, zobacz: Japonia proszona do programu F-35).

Nowe podejście ministerstwa obrony obarczone jest sporym ryzykiem powstania istotnej luki sprzętowej w wojskach lotniczych. Oprócz trudnego do ostatecznego oszacowania opóźnienia programu wdrożenia F-35, faktem jest, że Japonia będzie miała trudności z szybkim odebraniem samolotów, nie zapewniając sobie do tej pory uprzywilejowanego miejsca w kolejce oczekujących państw, z reguły uczestników programu B+R.

Datą graniczną jest przy tym 2020, kiedy ma rozpocząć się wycofywanie japońskich F-15.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.