Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kolejne opóźnienie INS Vikramaditya

17 września 2012

Indyjskie i rosyjskie media, cytując źródła rządowe, podają informację o co najmniej rocznym opóźnieniu w we wprowadzeniu do służby lotniskowca INS Vikramaditya.

Przedstawiciele Siewmasza dementują informacje prasowe o liczbie kotłów, które uległy awarii. Według przekazywanych przez nich danych, jedynie 3 z nich wymagają naprawy / Zdjęcie: Siewmasz

Pierwsze przekazy medialne wskazywały, że powstałe opóźnienie ma wynosić 6 miesięcy. Miałoby ono zostać spowodowane koniecznością przełożenia w czasie, z powodu pogorszenia się warunków atmosferycznych, procesu szkolenia pilotów mających operować z pokładu okrętu (MiG-29 wylądował na Vikramaditya, 2012-07-29).

Publikowane obecnie informacje przedstawiają jednak zupełnie inny obraz rzeczywistości. Opóźnienie ma wynieść co najmniej rok. Powodem nie jest proces szkolenia pilotów, a usterki techniczne układu napędowego lotniskowca.

Problem w postał w czasie realizowanych od czerwca br. testów morskich sprawdzających działanie podstawowych systemów pokładowych okrętu (INS Vikramaditya wyszedł z portu, 2012-06-08). W trakcie prowadzonych prób awarii miało ulec siedem z 8 kotłów parowych INS Vikramaditya (ex-Admirał Gorszkow). Ich naprawa ma potrwać co najmniej pół roku, jednak jakiekolwiek prace remontowe będzie można podjąć dopiero za kilka miesięcy. Powodem jest rozpoczynająca się na północy Rosji zima.

Jako główny powód usterki wymienia się niewłaściwe zabezpieczenie kotłów przed zbytnim nagrzaniem się. W celu ich ochrony przez ciepłem, strona rosyjska chciała pierwotnie wykorzystać azbest. Na takie rozwiązanie mieli się jednak nie zgodzić Hindusi, argumentując swoje stanowisko troską o zdrowie służących w przyszłości na pokładzie INS Vikramaditya marynarzy. Wobec oporów ze strony indyjskiej, kotły zostały zabezpieczone przy wykorzystaniu ogniotrwałej cegły, co w ostateczności miało okazać się nieskuteczne.

Obecna usterka jest kolejnym z serii problemów trapiących cały program, które w ostateczności miało doprowadzić do jego opóźnienia oraz skokowego wzrostu ceny ostatecznej okrętu. Ta pierwotna, ustalona w 2004, wynosiła 974 mln USD. Z czasem okazało się jednak, że zakres prac remontowo-modernizacyjnych jest znacznie większy niż pierwotnie zakładało, co w ostateczności podniosło koszty całego procesu do 2,33 mld USD (2,33 mld USD za Gorszkowa, 2010-03-16).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.