Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

4,6 mld USD na OP

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 04 stycznia 2013

Electric Boat – oddział General Dynamics – otrzymał w ostatnim czasie serię zleceń od US Navy na rozwój jej komponentu podwodnego o łącznej wartości 4,6 mld USD.

Wyrzutnie Trident II na USS Ohio. Jednostki tego typu wyposażono w wyrzutnie 24 rakiet / Zdjęcie: DO USA

Dwa najważniejsze zlecenia dotyczą opracowania nowego typu strategicznego okrętu podwodnego (Projekt SSBN-X za 2 mld USD, 2012-12-25) oraz przedziału wyrzutni rakiet balistycznych (Wyrzutnie dla następców Tridentów, 2011-01-10). Ich wartość wycenia się, odpowiednio, na 1,85 mld USD i 1,99 mld USD.

Nowy typ okrętu podwodnego (projekt SSBN-X Future Follow-on Submarine) opracowywany jest w ramach programu ORP (Ohio-Class Replacement Program). Zlecone prace koncepcyjne mają trwać 5 lat. Po zatwierdzeniu projektu prace konstrukcyjne na pełną skalę mają rozpocząć się w okolicach 2020. Uzyskanie zdolności operacyjnej przez pierwszą jednostkę nowego typu jest przewidywane na 2031.

Jednocześnie Electric Boat będzie prowadził prace konstrukcyjne nad nowym przedziałem wyrzutni (Common Missile Compartment, CMC) dla pochodnych rakiet balistycznych z głowicami jądrowymi Trident D5. W przypadku SSBN-X mają to być początkowo rakiety Trident II D5LE (Life Extension). Ramowe zlecenie na CMC zostało przyznane Electric Boat już w 2008.

Projekt nowego przedziału jest opracowywany wspólnie z Wielką Brytanią. W przypadku Brytyjczyków mają one być docelowo montowane na jednostkach roboczo określanych jako Successor (350 mln GBP na strategiczne OP, 2012-10-29). Według planów Londynu zastąpią one te obecnie wykorzystywane typu Vanguard. Pierwszy okręt nowej generacji ma rozpocząć służbę w 2028.

Pozostałe zlecenia dotyczą okrętów typu Virginia (Prace rozwojowe nad Virginią, 2012-11-20), który jest już obecnie wykorzystywany przez US Navy. 2,5 mld USD zostanie przeznaczonych na montaż jednostek: South Dakota (SSN-790) i Delaware (SSN-791) – 17. i 18. Okrętu tego typu. Kolejne 308 mln USD ma posłużyć zabezpieczeniu bazy materiałowej z myślą o budowie następnych 3 Virginii: SSN-792, SSN-793 i SSN-794. Electric Boat buduje te jednostki typu przy współpracy ze stocznią Newport News Shipbuilding, odpowiedzialną m.in. także za konstrukcję lotniskowców nowej generacji typu Gerald R. Ford (15 mld USD i ciągnie rosną, 2012-02-22).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.