Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zawiodły zabezpieczenia

Lotnictwo cywilne, 25 stycznia 2013

Według federalnej komisji badania wypadków lotniczych NTSB, przyczyny zapalenia się akumulatora Boeinga 787 linii Japan Airlines w Bostonie nie są jeszcze znane. Ustalono natomiast, że zawiodły zabezpieczenia układu elektrycznego.

Wnętrze przedziału elektrycznego pokładowego generatora (APU). Widoczne zniszczenia wywołane pożarem akumulatora

Do pożaru doszło 8 stycznia br., po wylądowaniu japońskiego Boeinga w Bostonie (Pożar Dreamlinera w Bostonie, 2013-01-08). Wywołał go litowo-jonowy akumulator, obsługujący generator pokładowy. Pożar ugaszono, nikt nie odniósł obrażeń, niewielkie były także straty materialne.

Według wczorajszego oświadczenia Deborah Hersman przewodniczącej NTSB, komisja nie ustaliła jeszcze przyczyny zapłonu, mimo dokładnego zbadania 6 z 8 cel akumulatora. Wiadomo, że doszło do przenoszenia się ognia od celi do celi, aż do całkowitego zniszczenia urządzenia. Wśród przyjętych hipotez są m.in. wadliwe wykonanie akumulatora (jego producentem jest japońska GS Yuasa) czy obecność płynów, które doprowadziły do zwarcia (Napięcie akumulatora 787 JAL w normie, 2013-01-20).

Nowy akumulator…

Ustalono jednak, że nie zadziałały systemy zabezpieczające. Przewodnicząca Hersman podkreśliła, że to poważny problem, ponieważ są one powszechnie stosowane do ochrony przed takimi incydentami, a ich wadliwe działanie wystawia na szwank bezpieczeństwo podróżujących.

…i publikowane wcześniej zdjęcie spalonego egzemplarza / Zdjęcia: NTSB

W dochodzeniu biorą udział przedstawiciele Boeinga, specjaliści amerykańskich władz lotniczych FAA, lotnictwa US Navy, a także eksperci z Francji i Japonii. Obecność tych ostatnich wynika nie tylko z faktu, że akumulator został wyprodukowany w ich kraju. W innym Boeingu 787, należącym do ANA, także wybuchł pożar, tym razem jednak w przednim, głównym przedziale elektrycznym (Uziemione Dreamlinery ANA i JAL, 2013-01-16)


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra