Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

F-35B wznawiają loty

Lotnictwo wojskowe, 14 lutego 2013

Pentagon podjął we wtorek decyzję o wznowieniu lotów myśliwców wielozadaniowych F-35B Lightning II. Samoloty pozostawały uziemione od połowy stycznia br., z powodu usterki układu napędowego.

Ze względu na odmienną konstrukcję układu napędowego, zawieszenie lotów F-35B nie dotknęło dwóch pozostałych wersji myśliwca: F-35A (konwencjonalnej) i F-35C (pokładowej) / Zdjęcie: Lockheed Martin

Decyzja o zawieszeniu lotów F-35B została podjęta 18 stycznia (Zawieszone loty F-35B, 2013-01-19). Była wynikiem incydentu, do jakiego doszło 2 dni wcześniej na terenie bazy wojsk lotniczych Eglin na Florydzie. Tuż przed startem do lotu treningowego, wykryto usterkę układu napędowego jednego z myśliwców.

Pentagon zdecydował się na uziemienie wszystkich 25 F-35B wykorzystywanych obecnie do lotów testowych i treningowych (Szkolenie na F-35B, 2012-08-25). Polecono też przeprowadzenie przeglądu układu napędowego myśliwców. W jego wyniku udało się dojść przyczyny styczniowej awarii. Było nim wadliwe montowanie przewodu doprowadzającego paliwo do silnika samolotu. Warto dodać, że w sterowaniu napędem F-35B użyty został nowy system, określany jako fueldraulic. Dla zmniejszenia masy samolotu wykorzystuje on paliwo pod ciśnieniem zamiast konwencjonalnego płynu hydraulicznego.

Za montaż jednostek napędowych F-35 odpowiedzialny jest Pratt & Whitney. Jednak wadliwy element zaprojektowany został przez Stratoflex, występujący jako podwykonawca. Według przedstawicieli tego ostatniego, przyczyną powstałej usterki nie były błędy konstrukcyjne, lecz jego niewłaściwy montaż wykonany przez podmiot zewnętrzny. Z taką interpretacją zgodził się także departament obrony.

W wyniku przeprowadzonego przeglądu wykryto co najmniej 10 tego typu usterek. Wadliwe elementy zostaną usunięte i zastąpione właściwie wykonanymi. Decyzja znosząca zakaz lotów Lightningów II dotyczy na razie pozostałych, sprawnych myśliwców. Wszystkie będą jednak musiały przejść standardowy w takich sytuacjach program prób w locie, zanim powrócą do normalnej eksploatacji.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.