Pentagon podjął we wtorek decyzję o wznowieniu lotów myśliwców wielozadaniowych F-35B Lightning II. Samoloty pozostawały uziemione od połowy stycznia br., z powodu usterki układu napędowego.
Decyzja o zawieszeniu lotów F-35B została podjęta 18 stycznia (Zawieszone loty F-35B, 2013-01-19). Była wynikiem incydentu, do jakiego doszło 2 dni wcześniej na terenie bazy wojsk lotniczych Eglin na Florydzie. Tuż przed startem do lotu treningowego, wykryto usterkę układu napędowego jednego z myśliwców.
Pentagon zdecydował się na uziemienie wszystkich 25 F-35B wykorzystywanych obecnie do lotów testowych i treningowych (Szkolenie na F-35B, 2012-08-25). Polecono też przeprowadzenie przeglądu układu napędowego myśliwców. W jego wyniku udało się dojść przyczyny styczniowej awarii. Było nim wadliwe montowanie przewodu doprowadzającego paliwo do silnika samolotu. Warto dodać, że w sterowaniu napędem F-35B użyty został nowy system, określany jako fueldraulic. Dla zmniejszenia masy samolotu wykorzystuje on paliwo pod ciśnieniem zamiast konwencjonalnego płynu hydraulicznego.
Za montaż jednostek napędowych F-35 odpowiedzialny jest Pratt & Whitney. Jednak wadliwy element zaprojektowany został przez Stratoflex, występujący jako podwykonawca. Według przedstawicieli tego ostatniego, przyczyną powstałej usterki nie były błędy konstrukcyjne, lecz jego niewłaściwy montaż wykonany przez podmiot zewnętrzny. Z taką interpretacją zgodził się także departament obrony.
W wyniku przeprowadzonego przeglądu wykryto co najmniej 10 tego typu usterek. Wadliwe elementy zostaną usunięte i zastąpione właściwie wykonanymi. Decyzja znosząca zakaz lotów Lightningów II dotyczy na razie pozostałych, sprawnych myśliwców. Wszystkie będą jednak musiały przejść standardowy w takich sytuacjach program prób w locie, zanim powrócą do normalnej eksploatacji.