Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

A350 bez akumulatorów litowo-jonowych

Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, Przemysł zbrojeniowy, 15 lutego 2013

Airbus zdecydował o rezygnacji z użycia akumulatorów litowo-jonowych w konstrukcji samolotów A350. W seryjnych maszynach będą stosowane akumulatory niklowo-kadmowe.

Do tej pory konstruktorzy Airbusa planowali zastosowanie w instalacjach elektrycznych samolotów A350 akumulatorów litowo-jonowych. Po problemach Boeinga z samolotami modelu 787 (Co najmniej kwartał bez Dreamlinerów, 2013-02-12), w których przegrzewają się i zapalają akumulatory podobnego typu, europejski koncern zdecydował o powrocie do konwencjonalnych akumulatorów niklowo-kadmowych. Ma to ograniczyć ryzyko realizacji programu budowy A350.

Akumulatory niklowo-kadmowe mają być stosowane w seryjnych A350 XWB. W samolotach testowych pozostaną na razie akumulatory litowo-jonowe. Z takimi akumulatorami wystartuje do pierwszego lotu, planowanego na lato 2013, pierwszy prototyp – MSN1 (Zmontowany A350 XWB MSN1, 2012-12-05). Pierwszy samolot seryjny, już z akumulatorami niklowo-kadmowymi, ma zostać dostarczony w drugiej połowie przyszłego roku.

Zmiana rodzaju akumulatorów pociągnie za sobą konieczność modyfikacji instalacji elektrycznej A350. Odpowiednio wczesna decyzja nie powinna jednak zakłócić harmonogramu testów i dostaw samolotów seryjnych. A350 ma bardziej konwencjonalne systemy elektryczne niż Boeing 787, więc jego zapotrzebowanie na energię jest mniejsze. Konstruktorzy samolotu twierdzą też, że zastosowali inny, pewniejszy niż w Dreamlinerze sposób wentylacji i zabezpieczeń przedziału akumulatorów.

Przedstawiciele Airbusa zapewniają, że koncern będzie kontynuował prace nad implementacją akumulatorów litowo-jonowych do nowych konstrukcji. Do seryjnych samolotów trafią one jednak dopiero, gdy osiągną odpowiedni poziom niezawodności.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra